Jinde přidáno

4. 8. – Hlod 62

21. 4. (!) – Hlod 61

11. 4. – Hlod 60

24. 3. – Hlod 59

14. 3. – Hlod 58

Premiéry v hledáčku

Kingsman: Zlatý kruh

v kinech od 21. 9.

Seriálové tipy
Kontakt & FB

David Koranda

Jumpstar @ seznam.cz

——-

Facebook-logo-PSD

TOPlist

Únik dat ze studia Sony

VELKÉ ZPRÁVY

Všechna velká témata i souvislejší bloky informací máme zdárně za sebou. V následujících třech oddílech na nás proto čeká spousta útržkovitých zpráv. Abychom si je ale přeci jen nějak rozškatulkovali, rozdělíme si je na témata větší, na něž si posvítíme nyní, na drobnůstky, o nichž se pobavíme v následující části, a v oddíle úplně posledním se koukneme na uniklé powerpointové prezentace, která si studia nechávají vypracovávat o filmech a divácích. Dat ze studia Sony uteklo tolik, že kromě souvislejších celků a kauz byla média plná i chóru nespojitých výkřiků. A právě těmto výkřikům nyní začneme naslouchat.

Photo © Columbia Pictures, Falcon

První baterie zpráv, které přicházely v několika vlnách po dobu zhruba tří měsíců, se týkala chudáka ne-tak-úžasného Amazing Spider-Mana. O tom, jaké problémy má studio Sony s nově restartovanou sérií o pavoučím mužíkovi, jsme si říkali již ve článku o stamiliónových propadácích. Dvojka Amazing Spider-Mana sice vydělala přes 700 miliónů, ale 1) samo o sobě to bylo méně než výdělky jedničky, 2) po odečtení závratných nákladů na výrobu a marketing to skoro ani nestačilo a 3) výdělky jedničky i dvojky byly celkově nižší, než jaké si je šéfové studia představovali (sama Amy Pascal se vyjádřila v tom smyslu, že pokud Amazing Spider-Man 2 nevydělá alespoň rovnou miliardu, bude to docela problém). V onom článku jsme si také říkali, že se v kuloárech proslýchá, že by se celá série měla opět restartovat a že by to mělo být s novým představitelem hlavní role. Pojďme si tedy nejprve rozšířit své vědomosti o vše, co nám odhalili crackeři studia Sony, a poté si díky zbrusu nové dohodě se studiem Marvel říci, jak to všechno nakonec bude.

Photo © Columbia Pictures, Falcon

V první řadě krátká zmínka o Andrew Garfieldovi. Pokud máte tohoto herce v této roli rádi, nesu špatnou zprávu. Andy dostane skutečně padáka – Spider-Man v jeho podání sice láká, ale ne dostatečně na to, aby herec v roli zůstal. Pravděpodobnost, že Garfield poletí, byla od samotného začátku o to větší, že herec odmítal schůzky se šéfy studia a producenty. Tak tak, jedním z problémů se zdálo být, že nelezl šéfům do zadku a nechodil s nimi klábosit na večeře. K tomu si přičtěte ty „špatné“ výdělky z kin, katastrofální recenze druhého filmu… a dostanete se ke jménu Logan Lerman (Percy Jackson, Charlieho malá tajemství, Noe, Železná srdce). Právě jím chtěli šéfové Sony Garfielda již na sklonku loňského roku nahradit. A nebo nějakou ženou – stejnou měrou totiž uvažovali o tom, že by celou sérii restartovali s ženskou hlavní hrdinkou (což vlastně ani není tak nepředstavitelné, protože v komiksech, které filmům slouží jako předloha, se to udělalo již spoustukrát).

Kromě restartu série se ženou v hlavní roli však vypuštěné e-maily odhalily i spoustu dalších plánů, které hlavouny studia průběžně napadaly. Následující příklady berte jen jako zajímavosti a jako důkaz toho, že v Sony příliš nevěděli, co si s tou postavou počít. V roce 1999 ke Spider-Manovi odkoupili za $7 miliónů práva od Marvelu, a ačkoliv jim tato postava dlouho vydělávala, díky restartu série to s ní najednou bylo takové všelijaké. Filmy moc nevydělávaly, ale prodat Spajdýho zpět Marvelu se Sony nechtělo, protože by tím mohlo přijít o potenciálně vysoké budoucí zisky (nehledě na to, že by tím jen pomohlo konkurenci).

– V jednu chvíli se tedy uvažovalo, že by se série restartovala s mnohem starším hlavním hrdinou; že by byl Peter Parker muž středního věku.

– Nebo že by se k projektu přizval režisér první trilogie Sam Raimi (který byl odejit, protože chtěl za chystaný čtvrtý díl moc peněz – proto ten náhlý restart s Garfieldem) a prostě by se opět začalo od znova nebo nějak navázalo na Garfieldovu dvojku.

Photo by BeingMyself, Flickr, CC BY-ND 2.0

– Nebo že by se přizvali režiséři Chris Miller a Phill Lord a natočili Spider-Mana jako animovanou komedii (to jako vážně).

– A do toho si můžete přimíchat veřejně ohlášený plán uvést v kinech v roce 2016 film Sinister Six, v němž by měla vystupovat šestice Spider-Manových nepřátel v čele s Venomem (avšak bez účasti pavoučího mužíka).

Plánů byla jednoduše spousta, ale většina z nich jalová. Mnohem slibněji se tedy jevila očekávaná a slibovaná spolupráce studií Marvel a Sony, jejíž detaily se měly podle původních plánů dohodnout na sérii přísně střežených schůzek v lednu 2015. Ano, dva úhlavní nepřátelé se měli chytit za ruce, odložit své předchozí nesváry a společnými silami konečně ukázat divákům týmovku Avengerů a Spider-Mana, kterou všichni tolik chtějí vidět… a pumpnout je při tom o nějaké ty penízky.

Zajímavé je, že ačkoliv diváci o tomto sloučení filmových vesmírů (které jsou v komiksech sloučené již desítky let) mluvili již léta, a studia celou tu dobu mlčela, nyní se ukázalo, že i v zákulisí o této věci probíhaly velmi horlivé debaty. Podle předběžných e-mailových dohadů všech nejvyšších hlavounů studia Sony (Amy Pascal, Doug Belgrad, Kazuo Hirai) a Disney/Marvel (Robert Iger, Alan Fine) to již v listopadu / prosinci 2014 vypadalo následovně:

Photo by MarvelousRoland, Flickr, CC BY-SA 2.0

– Spider-Man by se měl poprvé objevit v chystaném třetím dílu Captain America, který ponese podtitul Civil War. Což je jen na místě, protože v původním komiksu byl právě Spider-Man ústřední postavou tohoto příběhu. Smlouva by měla být ujednána tak, že Sony zaplatí 25 % nákladů na výrobu snímku a do kapsy mu pak poputuje část celkových tržeb. Marvel by si nechal tvůrčí kontrolu nad celkovým vedením a směřováním postavy, zatímco Sony by si hlídalo obsazení, marketing, distribuci a detaily vývoje uvnitř jednotlivých filmů. A Sony by také mělo ve všem poslední slovo a právo veta.

Tento scénář sice zněl poměrně slibně, ale možná byl již od počátku trochu nefér vůči Chrisi Evansovi. Captain America: Civil War bude třetí snímek jeho trilogie, a už takhle ho z něj do značné míry vyšťouchnul megaloman Robert Downey Jr. Jestliže by se do filmu přidal ještě Spider-Man – byť ne v hlavní roli, protože na takovou úpravu scénáře by bylo již pozdě –, titulní Captain America by hrál třetí housle…

– Rok po Civil War (premiéra v létě 2016) by měl do kin přijít první sólový spider-manovský film z nové chystané trilogie. Ta by měla mít nově obsazenou hlavní roli; měla by se více zaobírat postavou Petera Parkera, a méně pak jeho romantickými pletichami; režírovat by ji s trochou štěstí mohl Drew Goddard, který stojí za skvělou Chatou v lesích; a studia by se stejným způsobem – jen v obráceném poměru – rozdělila o náklady na výrobu a zisky.

– V roce 2018 by se pak Spidey měl objevit v první polovině třetích Avengerů, o rok později si užít druhou sólovku. Pak by měla přijít druhá půlka třetích Avengerů a nakonec třetí sólovka. Znělo to zajímavě, takže nezbývalo doufat, že to všechno i vyjde a trh se do té doby superhrdinskými filmy nepřesytí (což je velmi reálná hrozba).

—————

V nouzi poznáš i horší souložníky.

— William Shakespeare, BOUŘE, II. 2., překlad Martin Hilský

—————

Photo by Boogeyman13, Flickr, CC BY-NC-ND 2.0

I když se to po cracknutí Sony a celém tom humbuku kolem zdálo téměř nemožné, na onu lednovou schůzku s Marvelem nakonec skutečně došlo, a jakmile byly dopodepsané všechny smlouvy, mohlo se jít s kůží na trh. 9. února tedy svět obletěla zpráva o tom, že se Sony dohodlo s Marvelem na spolupráci, a Spider-Man se tak brzy připojí ke svým marvelovským superhrdinským kolegům. Hlavními producenty, kteří budou zaštiťovat toto studiové spárování a vývoj Spider-Mana, budou hlavní marvelovský hlavoun Kevin Feige a naše vlastní Amy Pascal. Ta produkovala všech pět stávajících Spider-Manů, takže tuto značku velmi dobře zná, a pokud si to ze sedmé části tohoto článku vybavujete, za pár měsíců bude šéfovat vlastní produkční společnosti pod záštitou Sony Pictures Entertainment, takže bude mít k výkonu této činnosti i dostatečné zdroje.

Ačkoliv byla veškerá ostatní oficiální oznámení záměrně vágní, aby o budoucnosti této postavy mohli lidé co nejvíce a nejdéle diskutovat a spekulovat, v podstatě se potvrdily všechny body, které jsme si zmínili v odstavcích nahoře.

– Andrew Garfield dostal padáka a bude tedy nahrazen novou tváří. Mladou tváří (čili nepůjde o Spider-mana ve středním věku). Mužskou tváří (takže žádná Spider-Woman). V pořadí již třetí takovou tváří za méně než 10 let (po Tobeym Maguirovi a Andrew Garfieldovi). Ačkoliv spousta lidí nahlas přemýšlela o tom, že by studia mohla roli pro změnu obsadit černochem a držet se tak komiksové linie, v níž je Spider-Manem nikoliv Peter Parker, ale Miles Morales, nejvíce byla skloňována jména Logana Lermana (opět, stále) a Dylana O’Briena (Vlčí mládě, Labyrint: Útěk).

– Tento nový Spider-Man se v plné parádě opravdu objeví až ve třetím Captain America. Na Ant-Mana už je poněkud pozdě a jeho přítomnost v tomto filmu by ani nedávala přílišný smysl. A ve druhých Avengerech se sice v jedné z konečných scén za titulky nějaká narážka na Spider-Mana objeví, ale vzhledem k tomu, že ani dva měsíce před premiérou filmu nebyla role obsazena konkrétním hercem, Spidey bude mít v této scéně buď masku, bude celý animovaný, půjde o záběr na pavučinu nebo něco podobného.

Photo by Levi Espino, Flickr, CC BY-NC-ND 2.0

– Protože bylo třeba nějak zapracovat Spider-Manovy sólové snímky do nabitého programu ostatních marvelovských filmů, bylo třeba tento program značně upravit. Jednoduše to vypadá tak, že se nová sólovka Spider-Mana vypustí místo třetího Thora v červenci 2017. Thor se pošoupne na listopad 2017, z kteréhož data vypudí Black Panthera do července 2018. Captain Marvel, která měla mít premiéru právě v červenci 2018, se posune na listopad, a s Inhumans se proto seznámíme až v červenci 2019. Obě poloviny třetích Avengerů zůstávají, kde byly: v květnech 2018 a 2019.

– Kromě toho, že se Spider-Man objeví v marvelovských filmech, je také velmi dobře možné, že se časem nějaká postava z marvelovského vesmíru objeví ve Spider-Manovi či dalších snímcích z jeho světa. Studio Sony totiž minimálně počítá s natočením filmu Sinister Six, v němž bude hlavními postavami šestice spider-manovských padouchů, a další snímky nejsou vyloučeny.

Photo by Andrew Becraft, Flickr, CC BY-NC-SA 2.0

Na závěr Spider-Manovi části si uvedeme jeden mail, který pochází z doby, kdy se ještě o žádné spolupráci ani neuvažovalo; z doby, kdy studio Sony teprve připravovalo druhého Amazing Spider-Mana a pokoušelo se z Marvelu tahat rozumy. Jestli je Marvel ze sebe tahat nechal, zůstává otázkou, ale sám bych to viděl tak, že pokud ano, pro Sony již bylo příliš pozdě na to, aby je nějak smysluplně zúročilo.

Photo by Gage Skidmore, Flickr, CC BY-SA 2.0

Prezident Marvel Entertainment Alan Fine totiž dostal v červenci 2012 do rukou scénář k tehdy chystanému Amazing Spider-Manovi 2, přečetl si ho… a ve svém e-mailu, který poslal kolegovi z Marvelu Tomu Cohenovi, mu vytknul v podstatě vše, co mu později vytýkali diváci i recenzenti. To tedy znamená, že minimálně Marvel moc dobře věděl, jaké problémy příběh a scénář mají. I kdyby se však o tyto postřehy se Sony podělil, v té době již byla premiéra naplánovaná, smlouvy s herci podepsané, vlak byl rozjetý. Proto možná studio dělalo tolik zásahů během natáčení a především pak v postprodukci. Slova Andrew Garfielda, která jsme si uváděli ve článku o propadácích…

Podle mě byl pes zakopaný v tom, že před, během i po natáčení jsme pracovali s filmem, který fungoval jako celek. Jenže pak se z toho celku začaly jedna po druhé odstraňovat důležité části, které ale souvisely se spoustou dalších věcí a dávaly jim smysl – a věřte, že toho ve filmu bylo mnohem víc, než co se dostalo do kin. Problém je, že jakmile začnete z takhle fungujícího celku vystřihávat kousky příběhu se slovy, že se to do něj příliš nehodí, tak tím můžete velice snadno přestřihnout i nit vyprávění. A jakmile nemáte souvislé vyprávění, nejde se do filmu zažrat a vy to můžete rovnou zabalit.“

…tato slova tedy najednou nabývají nového rozměru. Spider-Manovská mince díky crackerům dostala druhou stranu a Garfield se ukázal být „prostě jenom hercem“, který vidí pouze část celého velkého obrazu. Zároveň se tímto e-mailem Alana Fina potvrzuje, že i přes vždy pozitivní slova herců a tvůrců všech filmů nejsou studia ani zdaleka tak naivní, aby si myslela, že každý jejich film je klenot. Někdy se prostě nezadaří, všichni to vědí, ale před veřejností je třeba to tutlat, protože studio musí i na nekvalitním filmu vydělat – ostatně do něj vrazilo peníze, které se musí vrátit zpátky, že? Takže bez delšího protahování – zde je výtažek z onoho e-mailu od šéfa Marvelu Alana Fina:

Fine: Příběh je příliš temný, moc depresivní. Po přečtení jsem ten scénář chtěl spálit, a o koupi DVDčka bych už tuplem neuvažoval.

Photo © Columbia Pictures, Falcon

Také mám jednu závažnou výtku proti všeobecnému směru, kterým se s tou frančízou udávají. Myslím, že by pro ně mohlo být potenciálně velmi nebezpečné takhle podrývat jedny z nejzásadnějších událostí první spider-manovské trilogie. Tahle nová trilogie dějově určitým způsobem předchází té původní. Přesto se však spousta věcí v tomto scénáři od prvních filmů zásadně odchyluje. Například v první trilogii se z Normana stal Green Goblin a přišel o život v souboji s Peterem. Rozhodně tedy nezemřel ve své posteli na jakousi genetickou poruchu. Z Harryho se Green Goblin nikdy nestal. Namísto toho se stal Black Goblinem a Petera nenáviděl z toho důvodu, že si myslel, že mu zabil otce. Harry chodil s Peterem do školy. Harry tedy rozhodně nechodil na nějakou internátní školu. V původní trilogii Mary Jane bydlela od malička hned vedle Petera. Chodili spolu do školy. Rozhodně se mu tedy neobjevila na prahu ve chvíli, kdy odmaturoval. Ona slavná slova, „S velkou mocí přichází velká zodpovědnost,“ vyřkl Peterův strýček Ben, ne jeho otec. Atd. Atd. Popírat takovýmto způsobem místo původní trilogie ve spider-manovském filmovém kánonu je podle mého názoru chyba. Co se tím snaží divákům říct? Že na původní trilogii nezáleží, že to byl omyl, který je teď irelevantní? Že jim lhali? Proč by ale v takovém případě diváci měli investovat čas a peníze do filmového světa, který staví teď, jestliže i ten bude při dalším restartu spider-manovské série smeten ze stolu?

Dále jsem měl pocit, že jedním z hlavních důvodů, proč se ta série restartovala, byla možnost vsadit Petera Parkera zpět do střední školy. Myslel jsem, že jim šlo o to, že v tomto prostředí budou moci vyprávět lepší příběhy. Proč tedy tenhle film začíná maturitou?

Photo © Columbia Pictures, Falcon

Chemie mezi Emmou a Andrewem funguje tak výborně a jde o tak skvělou a pozitivní věc, že mě zaráží, proč se tolik tlačí na pilu, aby v tomto filmu Emma zemřela. Lepší by bylo jejich vztah dál prohloubit a ten čin spáchat až v dalším filmu. Vždyť není kam spěchat. Jejich vztah bylo to nejlepší na prvním filmu a je to i ta nejlepší část tohoto. Scénář se beztak potřebuje zbavit té své všudypřítomné tísnivosti.

Tento příběh, stejně jako ten předchozí, je nesmírně formulkovitý a předvídatelný. U všeho má člověk pocit, že už to někdy viděl. Tedy s výjimkou „smrti přítelkyně“, která mi ovšem přijde zbytečná a předčasná. Máme tu nic netušícího, nevinného dobráka, z něhož se stane štvaná a nenáviděná zrůda – oběť, z níž se stane zloduch. Máme tu přítelkyni, kterou někdo chce, ale nemůže ji mít. Tetička May má finanční potíže. Hlavní hrdina nenachází pochopení u nejlepšího kamaráda, který ho nenávidí. To jediné, co se mění, je celá historie spider-manovského filmového kánonu, ale to se dělá jen proto, aby tyhle filmy vypadaly svěží, nové a zajímavé. Podle mě to ale nefunguje. Scénář mi přišel k uzoufání nudný. Musel jsem se nutit, abych se jím prokousal. Přišlo mi to jako kterýkoliv jiný spider-manovský film, animovaný seriál, komiks. Pořád ta samá pohádka.

Photo © Columbia Pictures, Falcon

Ani trochu nevěřím Electrově nenávisti vůči Spider-Manovi. Přijde mi umělá, nucená, nezasloužená. Jde o součást té formulkovitosti, o níž píšu nahoře. Proč se každý Spider-Manův nepřítel musí vždy vytvořit od píky? Proč se mu musí udávat všemožné důvody, proč by měl nenávidět celý svět, a v něm konkrétně Spider-Mana? Proč nemůže v tomhle světě někde existovat nějaké zlo, které by prostě dokázal zastavit jedině Spider-Man? Nemilosrdnost, krvežíznivost a temnota toho netvora se dá ukázat třeba pomocí prostřihů do minulosti. Rozhodně tedy není třeba zatěžovat každičký spider-manovský film dlouhatánskou expozicí o zrodu a příběhu všech záporáků, kteří jsou nota bene do jednoho nevinné oběti svých okolností, které za svou zlobu vlastně nemohou, takže je člověk ani nemůže pořádně nenávidět. V případě Electra je každopádně třeba nějak předem určit a omezit rozsah jeho schopností. Takhle to vypadá, že dokáže udělat, cokoliv si zrovna zamane, kdykoliv se mu to zrovna hodí.

Příběh celkově je samozřejmě    p-ř-í-l-i-š     d-l-o-u-h-ý!

A tři záporáci v jednom filmu? S tím ať jdou někam.

————————————-

Photo by Fred Seibert, Flickr, C BY-NC-ND 2.0

Druhá velká zpráva se týkala problémů sonyovského animačního studia Imageworks a jeho dceřinné / sesterské animační společnosti Sony Pictures Animation. První jmenované platilo ještě na začátku století za jedno z největších, nejlepších a nejvýdělečnějších animačních studií v Hollywoodu. Vytvářelo například na svou dobu špičkové efekty k první spider-manovské trilogii, prvnímu Harrymu Potterovi, předtím k filmu Kontakt. Filmy Imageworks byly opakovaně nominovány na ceny Americké filmové akademie a ve studiu se točily takové peníze, že platy jeho zaměstnanců citelně převyšovaly platy animátorů kdekoliv jinde. Studio bylo jako med, na který se slétávaly tvůrčí mouchy.

Photo by Ethan Hurd, Flickr, CC BY-NC-SA 2.0

V roce 2002 se od Imageworks odštěpilo Sony Pictures Animation, studio se záběrem na animované filmy. V roce 2006 vyprodukovalo svůj první film, Loveckou sezónu, která vydělala téměř $200 miliónů. V následujících letech pak SPA vypustilo hit Zataženo, občas trakaře (rok 2009, $243 miliónů z kin) a megahit Šmoulové (rok 2011, $563 miliónů v kinech).

Jenže časem šlo se studiem všechno do kopru. Což zdaleka není tak nadsazené tvrzení, jak se to možná může zdát. Od roku 2007 totiž Sony kvůli ekonomické krizi a potřebě šetřit uzavíralo své jednotlivé pobočky a zbavovalo se zaměstnanců. Nejdříve to byla pobočka ve městě Novato v Kalifornii, pak v Albuquerque v Novém Mexiku A v březnu 2014 potom jedna v Indii. V květnu 2014 navíc bylo oznámeno, že po dlouhém odlivu práce do kanadského Vancouveru obě společnosti stěhují svou centrálu kvůli finančním úsporám z Los Angeles do Kanady. Spousta zaměstnanců se musela přestěhovat s nimi. A spousta nemusela, protože dostali padáka.

V průběhu let také obě animační studia v zájmu úspory peněz přešla ze systému trvalého najímání talentovaných tvůrců a dalších zaměstnanců na užívání krátkodobějších – tedy pro studio výhodnějších – smluv. Pro člověka to mohlo znamenat, že se třeba upsal nějakému projektu, přestěhoval se kvůli němu do Kanady, projekt dokončil, ale u žádného dalšího už pak pro něj nezbylo místo. Najednou byl tedy v cizím městě, a neměl ani tu práci, kvůli které tam jel.

Toto všechno byly informace, které byly veřejně přístupné i předtím, než se crackeři nabourali do sítě Sony a odcizili z ní všechna ta interní data. Díky nim si však můžeme dopřát trochu bližší pohled na to, co se v té době dělo uvnitř této ztrápené společnosti. Ještě než si uvedeme jakékoliv detaily, můžeme si říct, co nás obecně asi tak čeká: 1) Kvůli nevýhodným smlouvám a vůbec jednání společnosti došlo v posledních letech k odlivu talentu jak z Imageworks, tak i z SPA. A 2) šéfové studia, zdá se, nemají sebemenší ponětí o tom, že by něco bylo v nepořádku.

Photo by R∂lf Κλενγελ, Flickr, CC BY-NC 2.0

Vše začalo v polovině roku 2013, kdy šéfové Sony Amy Pascal a Michael Lynton viděli, jak se jejich animační studio SPA potácí ode zdi ke zdi. Sony Pictures Animation v roce 2014 nevydalo jediný film a z pozice obou šéfů bylo třeba s tím něco udělat – například dosadit do jeho vedení někoho talentovaného, někoho s jasnou vizí, kdo by studio dovedl ke světlejším zítřkům. Nebo rovnou dvojici takových lidí: režiséry Zatažena, místy trakaře a LEGO příběhu Phila Lorda a Chrise Millera. „Dovedeš si ten svět představit? Všechny ty projekty, které bychom vyprodukovali, talent, který bychom přitáhli, peníze, co bychom vydělali?“ napsala tehdy Pascal Lyntonovi.

Jenže režiséři o vedení SPA neměli pražádný zájem. Lord napsal tehdejší šéfce studia Hannah Minghelle e-mail, v níž jí vysvětloval, že „je těžké u vás vytvořit něco dobrého.“ Společně dali dohromady důvody jeho odmítnutí, které Minghella následně přeposlala Amy Pascal:

Photo by az, Flickr, CC BY-NC-SA 2.0

Současné problémy:

– nízká morálka negativně působí na uchovávání talentovaných tvůrců

– pověst studia negativně působí na najímání nových talentovaných tvůrců

– jediný ozkoušený, kvalitní režisér ve studiu: Genndy [Tartakovsky, režisér Hotelu Transylvánie]

– SPA má mnohem větší konkurenci kvůli založení animačních divizí ve studiích Fox, Universal a Paramount

– přestěhování ImageWorks do Vancouveru studio znevýhodnilo oproti ostatním, které mají sídlo v L.A.

– v porovnání s animovanými filmy ostatních studií malé finanční úspěchy – co za to může? Kvalita? Originalita? Marketing? Data premiér?

– omezený počet aktivních snímků / frančíz – Zataženo, Hotel T., Šmoulové, Pepek

– pomáhá SPA vztah s ImageWorks, nebo mu spíše škodí?

Pro Pascal, která si s Lyntonem zrovna psala o tom, jak z dvojice Lord & Miller udělají svého vlastního Johna Lassetera (šéf Pixaru), toto byla šokující zpráva. „Že prý jsme přišli o všechny talentované lidi, co jsme v tom studiu měli. To je přece do-nebe-volající.“ Pascal potom napadl záložní plán: „Jdu dnes na oběd s Bradem Birdem, tak se o tom s ním pobavím. Třeba na něco přijdeme.“ Nepřišli. Lynton si jen povzdechl: „Proč od nás všichni dobří lidé odešli?“

Photo by Raul Lieberwirth, Flickr, CC BY-NC-ND 2.0

A protože tomu všemu vedení ani trochu nerozumělo, požádalo přes Hannah Minghellu Phila Lorda, jestli by jim neřekl, kdo všechno od studia odešel a proč. Lord dal dohromady dlouhý seznam a poslal jej Minghelle se slovy: „S Chrisem si myslíme, že jste se k tvůrcům chovali jako k onuci. Je prostě těžké u vás pracovat. Kdo všechno odešel, dáte dohromady, ale kdo k vám kvůli špatné pověsti nikdy nepřišel, to nezjistíte.“ Minghella e-mail přeposlala Pascal, ta vše probrala s Lyntonem a ten pak ukázal obviňujícím prstem na šéfa Sony Pictures Digital Boba Oshera, který podle všeho stál za finančními rozhodnutími, které donutily tolik lidí odejít či nepřijít. Lynton naznačil, že by měl Osher dostat padáka: „Je mi líto, že jsme to celé nechali na Bobovi a on to nechal zajít až takhle daleko. Zrovna jsme mu obnovili smlouvu, což je vzhledem k tomu, co asi budeme muset udělat, trochu problém. I tak bychom to ale asi měli udělat.“ Pascal na to odpověděla, že jim na druhou stranu na škrtech v rozpočtu ImageWorks ušetřil spoustu peněz… a celá věc se v podstatě zastavila na mrtvém bodu.

Bob Osher je stále prezidentem Sony Pictures Digital a do studia se talentovaní tvůrci stále nehrnou. V roce 2015 SPA uvede dvojku Hotelu Transylvánie a na rok 2016 si chystá trojku Šmoulů. Originalita se ze studia vypařila spolu s lidmi. Jestliže existuje střední cesta mezi odosobněnými obchodními rozhodnutími a lidským přístupem k zaměstnancům, studio Sony z ní v tomto konkrétním případě sešlo. Uvidíme tedy, jestli se mu podaří ji znovu najít.

————————————-

Photo by Doug Wheller, Flickr, CC BY-NC-SA 2.0

Další poměrně závažnou věcí, jíž cracknutí studia Sony odhalilo, je něco, co lidé nejenom tuší, ale sami to vědí. Zároveň je to však něco, nad čím velmi často jen tak mávají rukou či to znuděně znevažují svým okatým nezájmem. Touto věcí je genderová nerovnost v platovém ohodnocení herců, hereček i zaměstnanců studia.

Photo by Tax Credits, Flickr, CC BY 2.0

Na všeobecné rovině se o platech zaměstnanců Sony budeme bavit v poslední části tohoto článku, nyní se zaměříme na dvojici spoluvedoucích produkčního oddělení v Columbia Pictures, jedné z filmových divizí studia Sony. Těmi jsou Michael De Luca, výkonný producent s dlouholetou praxí a takovými hity za opaskem jako např. Sociální síť či Moneyball, a Hannah Minghella, bývalá šéfka animačního oddělení Sony Pictures Animation, která stála za filmy 21 & 22 Jump Street, 30 minut po půlnoci a oběma novými Spider-Many. De Luca a Minghella byli najati jako partneři do té samé funkce v březnu 2013. V oficiálním oznámení pro média se tehdy jejich šéf Doug Belgrad chvástal, že „spolu budou Hannah a Mike tvořit imponující tým.“

O tom, jaký tým spolu tito dva lidé tvoří a jak si jsou rovní, se spekulovalo již dlouho. Na internetu se navíc tu a tam objevil článek o jejich mocnářských bojích. Oba dva však tyto zvěsti popírali, kudy chodili. Minghella například v jednom rozhovoru popřela jakoukoliv zlou krev a tahanice o moc slovy: „Každý si sice hrabeme na svém vlastním písečku, ale v otázkách, které se dotýkají celého hřiště, rozhodujeme spolu.“ Čímž vlastně neodpověděla vůbec na nic.

Dnes se však ukazuje, že minimálně některé zvěsti byly pravdivé: Za rok 2014 si De Luca vydělal $2,4 miliónů, zatímco Minghella „jen“ $1,6 miliónů. A tento rozdíl rozhodně není dán tím, že by se jeden snažil více než ten druhý. Oba vykonávají tu samou práci, mají stejně velké zásluhy a jméno, oba se snažili stejně. A přesto mají základní roční sazbu (bez bonusů) nastavenou tak, že si De Luca vydělá minimálně $1,5 miliónů, zatímco Minghellin základní plat činí $850,000.

Photo by Todd Ehlers, Flickr, CC BY-NC-ND 2.0

Hodný podotknutí je také fakt, že ze 17 lidí, kteří si v Columbia Pictures vydělají více než milión dolarů ročně, je pouze jedna žena (a jen dva z nich nejsou běloši, což je v Americe až podezřele málo).

Co se herců a hereček týče, některá zahraniční média poukazovala na případ Špinavého triku. Ačkoliv všichni herci dostali stejný základní plat, v případě finančního úspěchu Russellova snímku měli také všichni dostat podíl příjmů z kin. A zde byl právě ten problém. Jennifer Lawrence a Amy Adams dostaly mnohem menší díl než jejich mužští kolegové Bradley Cooper, Christian Bale či Jeremy Renner, a to i přes to, že ve snímku byla největší hvězdou právě Jennifer Lawrence. Právě ta se – na rozdíl od Balea, který svého Batmana již dohrál – stále objevuje ve dvou z největších filmových frančíz dneška, Hunger Games a X-Men. Jenže co je to platné…

Tento fakt vyšel najevo poté, co byla objevena konverzace Andrew Gumperta, šéfa obchodního oddělení v Columbia Pictures, Amy Pascal a Douga Belgrada, prezidenta Sony Pictures Entertainment. Gumpert podle všeho obdržel telefonát od právních zástupců Jennifer Lawrence, kteří ho informovali o tom, že si všimli, že je ona finanční kompenzace jejich klientky v porovnání s ostatními herci trochu nefér. Zatímco všichni pánové měli dostat po 9 % ze zisků z kin, Lawrence a Amy Adams měly nárok jen na 7 % (původně dokonce jen 5 %). Gumpert v konverzaci se svými šéfy navrhnul, že by jim sazbu mohla zvýšit – a peníze doplatit – Megan Ellison, šéfka Annapurna Pictures (společnosti, jež snímek pomáhala produkovat / financovat). A na tom se v podstatě dohodli – Ellison se poté o vše postarala.

Photo © Universal Pictures, Bontonfilm

Uveřejnění těchto nefiltrovaných a konkrétních informací o hollywoodské platové nerovnosti mezi pohlavími mimochodem již přineslo své první plody. Herečka Charlize Theron, která získala Oscara za film Zrůda, si díky této kauze vymohla platové dorovnání u filmu The Huntsman. V tomto snímku, který bude dějově navazovat na fantasy Sněhurka a lovec, se Theron opět objeví po boku Chrise „Thora“ Hemswortha (zato s režisérem Rupertem Sandersem a herečkou Kristen Stewart, kteří na sebe ve své době strhli jejich románkem tolik negativní pozornosti, se již nepočítá). Ačkoliv jsou ale oba herci více méně stejně známí, Hemsworth měl za roli dostat zaplaceno 10 miliónů dolarů, zatímco Theron o pár miliónů méně. To se nyní díky cracknutí Sony změnilo. Podle jednoho neidentifikovaného zdroje „Charlize trvala na tom, že by měla dostat zaplaceno stejně jako Chris. Její jméno ostatně táhne stejně jako to jeho. Tu novou smlouvu si nakonec skutečně vydobyla.“

A takhle by to údajně mělo být i nadále. Média kolem platové nerovnosti udělala dostatečný poprask a Charlize Theron ustavila dostatečně silný precedent na to, aby podle jiného nejmenovaného zdroje byla „v budoucnu studia mnohem citlivější k rovnému ohodnocování a najímání herců a hereček.“ Po přislíbeném vyšším zastoupení kravaťáků z rasových minorit ve vedoucích pozicích studia (–í), o němž jsme si říkali v předchozí části, jde tedy o další kladný efekt tohoto jinak zavrženíhodného útoku.

————————————-

Photo by Matt Hamm, Flickr, CC BY-NC 2.0

Poslední větší zpráva, jíž si uvedeme v této části, se bude jednak týkat komika a herce Kevina Harta, ale také nám naťukne téma, jež bych rád více rozvedl v nějakém budoucím článku, a tím je používání sociálních sítí jako nástrojů reklamy. O co zhruba jde? Hollywoodští herci v posledních pár letech začali ve velké míře používat Facebook, Twitter, Instagram, Vine a další sítě ke komunikaci se svými fanoušky. Občas se sice řeší, jestli za oním publikovaným materiálem skutečně stojí ta která hvězda, a ne jen její asistent, ale herci a herečky si tento styk s veřejností často zajišťují skutečně sami. A docela se jim to vyplácí.

Photo by Andreas Eldh, Flickr, CC BY 2.0

Většina jejich výplodů sice nestojí za řeč – jde o vtípky, narážky na aktuální dění či nezajímavé hlody z každodenního života typu: „Jdu si koupit do sámošky pět rohlíků a paštiku. #žijunahraně.“ Často ale také mluví o svých nadcházejících projektech, o premiérách jejich snímků, o vysílání televizních pořadů, v nichž vystupují, atd.. A občas se zmíní i o nějakých jiných projektech.

A právě o tyto zmínky jde. Dlouho se myslelo (tedy, ono se o tom nemyslelo vůbec, protože nikdo nevěděl, že by se to mělo řešit), že když nějaký herec pochvalně píše o filmu, ve kterém sám nehraje, vyjadřuje tím jen svůj vlastní názor. Jenže díky úniku informací ze Sony se ukázalo, že tato „doporučení“ mohou být nasmlouvaná a sama o sobě platově velmi dobře ohodnocená.

A právě zde přichází na scénu Kevin Hart. Po tom požadovalo studio Sony, aby během premiéry jeho filmu Think Like a Man Too o snímku šířil dobré zvěsti svým početným fanouškům na Twitteru. Hart to ovšem nechtěl dělat zadarmo a požadoval za toto promo další peníze – tučný příplatek k jeho už tak tučnému honoráři za účinkování ve filmu. Amy Pascal, výkonný ředitel Sony Clint Culpepper a šéf Sony Pictures Entertainment Michael Lynton z tohoto požadavku nebyli v březnu 2014 ani trochu nadšení:

Photo © Universal Pictures, Bontonfilm

Culpepper: Přesně podle očekávání mi dnes volal Jeremy Zimmer, aby mě informoval o tom, že jestli budeme chtít využívat Kevinova vlivu na sociálních sítích, budeme si muset připlatit. Že prý ty tři milióny, co dostal za tu roli, nebudou stačit. Jeremy mě ujistil, že Kevin samozřejmě beze všeho udělá klasické reklamní kolečko – premiéru, televizní pořady, rozhovory v rádiu atd. –, řekl ale, že za reklamu na sociálních sítích budeme muset sáhnout hlouběji do kapes. Řekl jsem mu, že mám zrovna jednání a nemůžu moc mluvit, takže mu zavolám později. Skoro se mi chce ho s tím požadavkem poslat do háje. Schválně, kdo uhne dřív. Jestliže bude z toho filmu propadák, poškodí se tím jeho značka. A nám pak na krku zůstanou ještě další tři filmy s ním. Neříkám, že je Hart kurva, ale je to pěkná kurva. Pořešíme to v úterý?

Pascal: Ano. O pravidlech jsme měli prezentaci. Ostatní studia také. Neuvěřitelné chování.

Culpepper: Nikdy mě nepřestane fascinovat, co všechno si ti herci dovolí. A režiséři. A scenáristé. A producenti. Vynechal jsem někoho?

Lynton: Vedoucí a šéfy. [narážka na Culpeppera]

Pascal: To od tebe nebylo hezké.

Vtipkování stranou, Kevin Hart nakonec svůj požadovaný příplatek dostal: celé dva milióny dolarů za to, že se bude pozitivně zmiňovat o svých dvou nadcházejících filmech. Investice se snad i vyplatila – Think Like a Man Too vydělal při rozpočtu $24 miliónů něco málo přes $70 miliónů. Sony tedy mohlo být v klidu. Na konci září však studio mělo uvádět na trh již dříve zmiňovaný film Equalizer s Denzelem Washingtonem v hlavní roli, a Sony se obávalo, že by na film sám Denzel nemusel vydělat. Šéf oddělení marketingu Dwight Caines se proto rozhodl využít Harta a jeho početné fanouškovské základny a napsal Clintu Culpepperovi následující zprávu:

Photo © Warner Bros. Pictures

Caines: Existuje nějaká šance, že by Kevin Hart zmínil v nějakém tweetu nebo facebookovém příspěvku, jak moc se těší na Equalizera? Vím, že si teď za tweetování účtuje… Chceme prostě jen nalákat poslední nerozhodnuté černošské a latinoamerické diváky.

Culpepper: Určitě. Dluží nám to. Už jsem ho takhle dotlačil k tomu, že tweetnul o No Good Deed. Za to, že bude tweetovat o svých nadcházejících dvou filmech jsme mu zaplatili dva milióny. Už se o to postarám. Co má tak zhruba napsat? Něco jako „Mrkejte na tohle,“ a „Už se nemůžu dočkat“? Nebo jak je na toho Equalizera natěšený? Zrovna dokončujeme výborné reklamy do televize, které jsou cílené na afroamerické diváky. Takže by mohl třeba přetweetnout video se zprávou: „Nemůžu se dočkat, až tohle uvidím v kině.“

Caines: Bylo by fajn, kdyby tam přidal něco v tom smyslu, jak už se na ten film fakt celý třese, nebo to celé nějak osobně vztáhnul na Denzela. Nedávno jsme mu řekli, ať už tolik netweetuje, protože to přeháněl. S tím twitterem na to tedy budeme muset jít strategicky.

Člověk si při čtení těchto řádků připadá trochu jako loutka, nemyslíte? Díky úniku informací ze Sony si v prosinci spousta loutek uvědomila, že visí na špagátcích, a tyto špagátky přestřihla. Teď je jen otázkou, jestli se to nějak projeví na ziscích z kin. Kevin Hart, podle nějž se „tyhle věci prostě stávají, ale s tím nic nenaděláte. Samotných bavičů se to až tolik netýká. Pro mě to hacknutí byla jen drobná nepříjemnost, ale až tak mi to neuškodilo. Tohle je hlavně starost studia,“ v roce 2015 do kin nasazuje hned pět svých snímků, takže uvidíme, jestli mu (potažmo všem ostatním hercům a herečkám) jeho nadšené tweety bude ještě někdo baštit. Hned zkraje roku Hart uvedl komedii Dokonalý svědek, s.r.o., která si i přes jeho silné lobbování na sociálních sítích vydělala dva týdny po premiéře při rozpočtu $23 miliónů necelých $50 miliónů. To je pořád poměrně dost, takže jeho jméno stále trochu táhle, ale oproti jeho předchozím tyto výdělky trochu zaostávají. Že by došlo na to rčení o božích mlýnech…?

Photo by MorkiRo, Flickr, CC BY-NC-ND 2.0

————————————–

————————————–

1. Úvod a etika

2. Strážci míru

3. Průběh a dopad kauzy

4. The Interview

5. Pascal, Rudin & Jobs

6. Crowe, Bond & Kleopatra

7. Amy Pascal a rasismus v Hollywoodu

8. Velké zprávy

9. Malé zprávy

10. PowerPointy a marketing

11. Assangeova druhá vlna

12. Zdroje

Pages: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12