Jinde přidáno

4. 8. – Hlod 62

21. 4. (!) – Hlod 61

11. 4. – Hlod 60

24. 3. – Hlod 59

14. 3. – Hlod 58

Premiéry v hledáčku

Kingsman: Zlatý kruh

v kinech od 21. 9.

Seriálové tipy
Kontakt & FB

David Koranda

Jumpstar @ seznam.cz

——-

Facebook-logo-PSD

TOPlist

HLOD 37 ← → HLOD 39

HLOD 38 – 1. 7. 2016 – Alfred Hitchcock byl kromě zasloužilého režiséra a autora mnoha skvělých snímků také uznávaný filmový teoretik, na jehož mnohá moudra nedají (dobří) filmaři ani dnes dopustit. Pro Hitchcocka byl například film v první řadě obrazovým médiem, v němž měl mít právě obraz a obrazový způsob vyprávění přednost před dialogy a zvukem. Tohoto doporučení se občas s výbornými výsledky drží animátoři od Pixaru – třeba v úvodu Vzhůru do oblak nebo Wall-Em. „Předmět na snímku by měl v daném momentu velikostně odpovídat jeho významu v rámci příběhu,“ byla další rada, která lidem hodně vyvstávala na paměti třeba u posledního záběru Počátku. Dnešní hlod však bude ještě o jiném Hitchcockově moudru – tzv. pravidlu tří.

Photo by Andy Maguire, Flickr, CC BY 2.0

Pravidlo je to dost jednoduché: Jestliže tvůrce chce, aby si v jeho filmu diváci zapamatovali nějakou věc, musí jim ji podle Hitchcocka alespoň třikrát ukázat nebo se o ní zmínit. Když to neudělá, divák se v příběhu ztratí a nebude se chytat; když to přežene, divákovi film přijde neobjevný a bude ho nudit.

Uveďme si pár příkladů: Kolikrát je vidět síla kovové koule ve Strážcích galaxie? Jednou ve flashbacku roztrhá radu starších, napodruhé se s ní odpálí oranžová slečna u vesmírného vetešníka, napotřetí ji použije hlavní záporák… a teprve potom ty fialové plamínky mohou hrát roli ve výbušném finále. Ve čtvrtém Šíleném Maxovi jednou vidíme, jak vlčáci tetují Maxovi na záda nápis „Univerzální dárce“, asi třikrát ho potom v průběhu filmu tímto označením někdo počastuje, a díky tomu může Max v závěru darovat krev Furiose, aniž by musel cokoliv sáhodlouze vysvětlovat. Minimálně třikrát byla ukázána nebo zmíněna Eärendilova viála, než ji Frodo použil proti Odule v Pánovi prstenů; třikrát nám Christopher Nolan ukázal, co dělá Teslův přístroj v Dokonalém triku, než nás dovedl k temnému konci snímku; minimálně dvakrát mluvil Michael Douglass v Ant-Manovi o tom, jak se jeho žena zmenšila na subatomární úroveň, a jednou jsme to sami viděli ve flashbacku, než to samé rozhodnutí mohla učinit i postava Paula Rudda; atd.

Příkladů by se samozřejmě našlo více. Smysl tohoto hlodu není ani tak něco kritizovat, ale spíše vás ponouknout k tomu, abyste si při sledování filmů všímali třeba i takovýchto drobností. Možná by vás to mohlo bavit. A možná díky tomu v budoucnu dokážete popsat, proč vás tolik štvou scenáristické nedomyšlenosti typu: rozžhaveného meče, který začala ústřední dvojka v Pacific Rim bez jakéhokoliv upozornění či ohlášení používat někde uprostřed filmu; ohně, který v závěru třetího Iron-Mana zničehonic začne chrlit postava Mandarina, ačkoliv tuhle schopnost nikdy předtím nikdo neměl a on sám ji ani dále nevyužívá; vtipu s „Babiččiným čajem“, který v jedné z ústředních scén Batmana v Supermana sousta lidí nepobrala, protože se o něm scénář do té doby zmínil jen jednou asi půl hodiny předtím, než byl zase relevantní; nebo schopnosti létat, kterou ve druhých Avengerech Scarlett Witch až do poslední scény neměla…

2 komentáře u Hlod 38

  • Něco podobného se dělo u filmové potterovské série – zejména filmy č.4 (Ohnivý pohár), č.6 (Princ dvojí krve), číslo 7,8 (Relikvie smrti). Mám to ověřené z více zdrojů v mém okolí, kde jsou nečtenáři a sledovali pouze filmy. Jsem fanda knížek a proto mě mrzí, jak tvůrci upravili snímek jen pro fanoušky a na běžného diváka zapomněli. Sérii beru jako jeden celek.

    První tři díly byly naprosto srozumitelné. Srozumitelný byl i pátý díl. Problém však byl s Ohnivým pohárem a posledními třemi díly. Pravidlo tří bylo ignorováno v těchto příkladech : „Ohnivý pohár“ a případ syna Bártyho Skrka = odhalení jeho identity není překvapením, protože jeho podobu ve filmu ukázali jen jednou. A proto bylo závěrečné zjištění pro diváky spíš velké WTF.

    V „Princi dvojí krve“ byl zásadní problém už v úvodu. Co znamenalo zničení londýnského mostu, proč vybuchl ten obchod v Příčné ulici. Nečtenáři nechápou, že se jedná o Olivandrův obchod s hůlkami, protože byl ukázán jen v prvních dvou filmech (zejména interiéry) a pak už ne. Takže nečtenářům nic nedochází. Přitom tyto informace budou důležité v posledních dvou filmech. Zničení mostu je srovnatelné s vypaleným kempem v Relikviích smrti. Divák neví, že se děje něco špatného v celé Anglii. zdá se, že čarodějové bojují jen na svém písečku (viz upíři a lykani v Underworldu 🙂 )

    V „Relikvii smrti“ je zásadní problém s Narcissou Malfoyovou, s Weasleyovskou svatbou a havraspárským duchem. O Malfoyové se v žádném díle nemluvilo, nikdy se neukázala a divák tak nechápe, proč ji tvůrci vytahují z klobouku až na konec. Svatba Billa Wesleyho s Fleur Dela-něco (postava z Ohnivého poháru) je taky dost matoucí. Francouzska měla v Ohnivém poháru minimální roli, takže ji nečtenář už nepoznává. Jedná se pouze o úlitbu pro fanoušky.
    Podobně je to s havraspárským duchem a čelenkou…..najednou se o nich zmíní a vše je vyřešeno. Nečtenář tápe a musí se spokojit, že to má něco společné s bojem dobra se zlem.

    Je mi jasné, že moje výtky budou brány jako hnidopišství. Pokud však budeme ignotovat existenci knížek, je celá druhá polovina filmové série jedno velké porušení pravidla tří.

    • Žádné hnidopišství, tohle jsou výborné výtky. Spousta recenzentů ve své době podotýkala, že se tyhle filmy natáčí ne pro obyčejné nebo nové diváky, ale pro fanoušky – pro lidi, kteří se v tomhle světě vyznají, všechny filmy viděli alespoň jednou a ideálně navrch četli knihy. A právě nedodržování zákona tří je jedním z důkazů, na které můžeme v tomhle ohledu poukázat. Běžný divák neměl šanci tyhle filmy pochytit, protože jemu nebyly šité na míru. A ruku na srdce, spousta lidí, co knihy četla už nějaký ten pátek předtím, než šla do kina, tak si lecco také nevybavovala. Jó, kdyby scenáristé poslouchali Hitchocka…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.