Jinde přidáno

4. 8. – Hlod 62

21. 4. (!) – Hlod 61

11. 4. – Hlod 60

24. 3. – Hlod 59

14. 3. – Hlod 58

Premiéry v hledáčku

Kingsman: Zlatý kruh

v kinech od 21. 9.

Seriálové tipy
Kontakt & FB

David Koranda

Jumpstar @ seznam.cz

——-

Facebook-logo-PSD

TOPlist

Jak se počítá sledovanost seriálů

Photo by Arthur Cruz, Flickr, CC BY-ND 2.0

V dnešním článku se společně podíváme na tzv. ratingy neboli sledovanost – a to jak Chirurgů, tak seriálů všeobecně. Pořád totiž píšeme, že mají Chirurgové sledovanost i po deseti letech velmi dobrou, ale jak dobrou, jak se to počítá, vůči čemu se to poměřuje a jaká je v porovnání s ostatními seriály (nebo vlastními minulými sezónami) – na to by vám nějakou ucelenou odpověď dal si jen málokdo.

Kdo se do tohoto článku pustí, toho sice čeká spousta zpočátku nicneříkajících čísel, ale vězte, že jsem se pokusil dát všechno dohromady co možná nejjasněji a že po dočtení vás hrůzy typu „3,1/9,7 r/s, 8,9 mil“ už nikdy nezaskočí.

V USA sledovanost televizních pořadů v podstatě měří a počítají Nielsenovy rodiny. Ve zkratce to vypadá tak, že do zhruba pěti tisíc domácností nechala společnost Nielsen Media Research nainstalovat černé krabičky, které monitorují, na jaké pořady se lidé dívají, a každou noc odesílají tyto informace na centrálu. Zde se údaje ze všech zařízení slučují, vyhodnocují a poté publikují pro potřeby studií a kvůli zájmu médií. Tuto metodu, zpočátku užívanou v rádiu, do prostředí televize poprvé přenesl Arthur Nielsen v padesátých letech minulého století.

Pouhých pět tisíc domácností, více jich tuhle krabičku nemá. Každému tak musí dojít, že informace tímto způsobem získané, nejspíš nebudou úplně nejpřesnější. Právě na tenhle fakt poukázali tvůrci Family Guye v jedné z epizod tohoto seriálu.

Vypravěč: Začalo to jako obyčejný dětský sen.

Kravaťák: Tahle Nielsenovic krabička bude monitorovat, co v televizi sledujete, což nám pomůže zobecnit divácké návyky miliónů Američanů.

Peter: Ach ták. A mohl byste ještě zopakovat to na začátku, uprostřed a na konci?

Vypravěč: Možnost změnit svět.

Nielsen Media Research se ale po více ani neohlíží, jelikož ve svých propočtech využívá stejné techniky, jaká našla uplatnění při odhadech výsledků voleb. Oněch pět tisíc domácností jim slouží jako statistický vzorek, podle něhož pronásobením odvozují sledovanost ve všech zhruba 114,2 miliónech (!) domácností v zemi (statistika z roku 2012).

Photo by MemeGenerator

Vzorek je to sice reprezentativní (domácnosti, jimž byly krabičky nabídnuty, byly vybrány náhodně ale zároveň tak, aby v sobě odrážely rozmanitost americké populace) a firma občas obvolává desetitisíce lidí a vyptává se jich, na co se dívají (to aby mohla takhle vybrané údaje porovnat s těmi vlastními a případně zjistit, jestli jsou úplně vedle), na Nielsenovi ale přesto poslední dobou tu a tam útočí kritici, brojící proti neobjektivním až zavádějícím výsledkům.

Ať už jsou ale údaje zavádějící, nebo ne, neustále se s nimi operuje a jejich důležitost pro televizní průmysl není radno podceňovat. Na základě čísel, která Nielsenovi vypustí do světa, se média rozhodují, jestli o tom kterém seriálu psát jako o hitu či propadáku; odvíjí se od nich cena reklamních spotů (o penězích si můžete přečíst zde, o reklamě již brzy vyjde samostatný článek); a právě tahle čísla také rozhodují o tom, jestli se budou seriály dát objevovat na obrazovkách, nebo budou zrušeny.

————————

A jak že ta čísla vypadají? Ty nejčastěji citované údaje jsou tzv. rating points a share, čili body sledovanosti a podíl.

Photo from www.fromtheloveofthedogblog.com

–    Pod pojmem ratings point/bod sledovanosti se skrývá 1 % všech domácností vybavených televizním přijímačem – ať už v době vysílání toho kterého pořadu zapnutým, nebo vypnutým. Podle statistiky z roku 2012 jeden bod sledovanosti korespondoval s 1 142 000 domácnostmi. Nielsen Media Research každý srpen vynakládá milióny dolarů, aby si zjistili současná čísla a mohli tak poskytovat aktuální statistiky.

–    Share/Podíl je pak v procentech vyjádřený údaj, který vám řekne, jak velká část ze všech zapnutých televizních přijímačů se na daný pořad dívá.

Pokud nějaký pořad získá ratingy 9,1/15, můžete tento údaj číst tak, že se na něj v určitou chvíli dívalo zhruba 9,1 % všech domácností (tenhle údaj neřeší, jestli byly všechny televize ve všech domácnostech zapnuté, nebo si někdo večer četl) a že u obrazovek sedělo celých 15 % všech domácností, které v tu dobu televizi zapnutou měly.

Když si to zjednodušíme, představte si, že máte uzavřenou síť deseti domů. Tři z nich se jeden večer dívají na Orange Is the New Black, čtyřem vypadl proud a zbytek se kouká na kdo ví co. Orange Is the New Black (Mimochodem, všímáte si, jak často tento seriál zmiňuji? Podprahová reklama… Teď už sice nadprahová, ale ten seriál si obě zaslouží.) by měl v takovéhle komunitě ratingy 30 (kouká se na něj tři desetiny, čili 30 % všech domácností), ale share 50 (po odečtení těch čtyřech domů bez proudu to dá tři šestiny, což je 50 %).

Photo by Al Ibrahim, Flickr, CC BY-SA 2.0

Nejzajímavější na celé věci je, že ve většině případů se tahle čísla neuvádějí pro všechny diváky ve všech demografických skupinách (zkráceně demech), ale vše se točí jen a jen kolem cílové skupiny lidí mezi 18-49 lety. Právě tohle je z reklamního a marketingového hlediska nejzajímavější výřez obecenstva, protože právě tihle lidé se dají nejsnadněji ovlivnit reklamou a jdou si nějaký ten inzerovaný produkt koupit.

Neznamená to sice, že by záleželo jen na těchto lidech – některým pořadům svědčí starší a zámožnější diváctvo než mladé a ne tak majetné publikum, protože právě o ně mají zájem reklamní investoři. A některé stanice si ještě hledí toho, jaké mají mezi diváky zastoupení žen (protože jsou buď sexisté a myslí si, že veškeré nákupy dělají pouze ženy, nebo na to mají studie, které jim v tomto ohledu dávají za pravdu). Všeobecně se dá ale říct, že většině stanicím jde pouze o cílovou skupinu 18-49 bez ohledu na pohlaví, rasu, bydliště a společenskou třídu.

Photo by Rev. Xanatos Satanicos Bombasticos (ClintJCL), Flickr, CC BY-NC-SA 2.0

Nicméně přesně kvůli tomuhle všemu – téhle obrovské nákupní síle „cílovky 18-49“ – na ratinzích záleží více než na celkovém počtu lidí, kteří se na seriály dívají. Řekněme si to otevřeně, investoři by neměli zájem vynakládat peníze na koupi reklamních spotů v seriálu, na který se dívají jen děti a lidé 50+, protože by si jejich produkty jen málokdo koupil. Stanici by se proto výroba takového pořadu nevyplatila a okamžitě by ho zrušila, byť by se na něj dívalo sebevíce ostatních lidí (občas takhle někdo zasýčkuje například v souvislosti s Kriminálkou Las Vegas).

Z tohoto důvodu také byli Chirurgové v sezóně 2007-2008 považováni za mnohem úspěšnější seriál než taková Kriminálka Las Vegas, ačkoliv na tu se dívalo každý týden v průměru o 5 miliónů lidí více. Chirurgové byli hip a pro mladé a Kriminálce za nimi s jejím starším publikem v očích studií trochu docházel dech.

———————–

Chirurgové měli ostatně vždy velmi dobrou sledovanost, již od prvního dílu, na který se dívalo 16,25 miliónu lidí (ratingy se mi nepodařilo získat). První čtyři sezóny se držely na nejhornějších příčkách nejsledovanějších pořadů v Americe. Obzvlášť druhá sezóna byla hodně úspěšná – na každý díl se dívalo v průměru 20 miliónů lidí a na bombovou epizodu 2×16 – pojmenovanou „It´s the End of the World“ a odvysílanou ihned po utkání Super Bowlu v roce 2006 – se dívalo celých 38,88 miliónů lidí. Dodnes jde o nejsledovanější díl v historii seriálu.

Photo from www.teenager-posts.com

Po přesunutí Chirurgů do jiného vysílacího času – na čtvrteční večery – jim začala od páté série sledovanost postupně klesat. Zatímco čtvrtou sérii sledovalo každý týden v průměru přibližně 16 miliónů diváků, u páté už to bylo 14,5, u šesté 13, u sedmé 11,5, u osmé 11 a u deváté rovněž 11. Těmto číslům dopomáhá i fakt, že si Chirurgy spousta lidí nahrává a dívá se na ně později (mezi lety 2007-2011 to byl nejnahrávanější seriál vůbec). Reklamní agentury tuhle praktiku nemají rády, protože když si lidé díly nahrají, reklamní bloky většinou přejedou tlačítkem FF (o to víc se jim proto líbí přenosy sportovních utkání, které většina lidí celkem pochopitelně sleduje naživo), nicméně i tahle čísla seriálu pomáhají.

Jak je vidět, Chirurgové si již několik let drží stabilní diváckou základnu. A nejen to, jde přesně o ty diváky, na kterých všem tak záleží. Pravda, ne vždy se jim zadaří – na díl 8×18 „The Lion Sleeps Tonight“ se dívalo jen 8,18 miliónů lidí – ale i tak: Díky ratingům, které se jim konstantně drží nad 3 body, jsou Chirurgové dodnes považováni za nejúspěšnější dramatický seriál na obrazovkách.

—————————

—————————

Kdybyste se chtěli na cokoliv zeptat, neváhejte, napište mi dolů do komentářů a já se pokusím co nejlépe odpovědět. Kdybyste o téhle problematice chtěli vědět víc, můžete se kouknout na sérii článků vydaných na webu serialzone.cz. Pro zábavu se nyní nakonec můžete podívat na tohle informativní video:

—————————

Tento článek původně vyšel na stránkách www.greys-anatomy.cz.

—————————

Gif from www.giphy.com

Korekce textu: Lucifrid

—————————

Zdroje

http://en.wikipedia.org/wiki/Nielsen_ratings

http://tvbythenumbers.zap2it.com/

http://www.frankwbaker.com/ratingshare.htm

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Grey%27s_Anatomy_episodes

„Zamilovat se do sebe - to je románek na celý život.“ Oscar Wilde