Na FreeHostingu Endora běží desítky tisíc webů. Přidejte se ještě dnes!

Vytvořit web zdarma

Na FreeHostingu Endora běží desítky tisíc webů. Přidejte se ještě dnes!

Vytvořit web zdarma
Jinde přidáno

4. 8. – Hlod 62

21. 4. (!) – Hlod 61

11. 4. – Hlod 60

24. 3. – Hlod 59

14. 3. – Hlod 58

Premiéry v hledáčku

Kingsman: Zlatý kruh

v kinech od 21. 9.

Seriálové tipy
Kontakt & FB

David Koranda

Jumpstar @ seznam.cz

——-

Facebook-logo-PSD

TOPlist

HLOD 14 ← → HLOD 16

HLOD 15 – 8. 9. 2015 – Hrozně mě baví, jakým způsobem se filmaři vypořádávají s občasnou potřebou sdělovat divákům, že jejich postavy někde něco cítí. A teď ani nemám na mysli okaté ošklíbání, když si v nějaké „komedii“ někdo upšoukne… Když má být něco vidět, prostě se to ukáže. Když to má být slyšet, natočí se detail něčí hlavy, jak se za tím zvukem otáčí, a ona postava se na ten zvuk třeba i nechá upozornit. Éra němého filmu je dávno za námi, takže i diváci slyší vše, co lidé na plátně. Když má něco studit, postavy se klepou zimou, když to má pálit, říká se hajs, když to má bolet, řve se au! S chutí je trochu kříž, ale stačí hezky natočit jídlo, pak tam šoupnout záběr na postavu, jak si ho nabírá na vidličku, jak dělá hmm, a je to. Ale čich? Jak znázorníte čich?

Photo by Erin Stoodley, Flickr, CC BY 2.0

Nejjednodušší a nejrozšířenější způsob je násilím vtlačit veškeré odkazy na něj do dialogů: *čmuch čmuch* „Necítíš tu něco?“ „Jo, voní to sladce, po růžích a konvalinkách. Voní to po domově, po jablečném koláči zrovna vytaženém z trouby.“ Tenhle způsob jistě funguje, ale občas mi přijde takový lehce neobratný. Seriálový Sherlock si při čichových dedukcích vypomáhá i textem, který divákům naskakuje na obrazovce a dává jim bez jediného slova proneseného postavou vědět, co že má být cítit. *čmuch čmuch* *růže* *konvalinky* jablečný koláč* *potenciální asociace s domovem* Tento způsob mi přijde trochu zajímavější, ale svou formou je velmi specifický právě a jen pro Sherlocka. Jen těžko se mi představuje, že by ho začaly využívat i jiné seriály či filmy.

A pak jsou tu novátorské, umělecké skvosty jako Parfém: Příběh vraha na poli filmů či seriálový Hannibal. Režisér Tom Tykwer si v Parfému hodně pohrával s realistickými detaily. Když chtěl například znázornit v jedné z úvodních scén, v níž se titulní vrah narodí na odporném tržišti, jak moc toto prostředí páchlo a smrdělo, docílil toho pomocí extrémně detailních záběrů na hnijící rybí hlavy a na louže močky na kočičích hlavách. Vůně kovu se znázornila prostřihy na několik kovových předmětů, vůně jablek záběrem na obsypanou jabloň, i extrakce vonných silic z květů tulipánů se řešila obdobným způsobem – detailními záběry na okvětní plátky, lis a vyextrahovanou kapku oleje.

Hannibalovi Bryana Fullera se detaily využívaly sice také, ale šlo o detaily estetické a hodně stylové. Když měl například ve druhé sezóně Hannibal cítit, že byla jedna postava na střelnici, kamera ukázala, jak jí čmuchá k rukám, pak byl střih a diváci viděli extrémní detail vystřelující pistole a od ní odletujících částeček střelného prachu, které postavě dopadaly na zápěstí. Když měl z glazury na těle oběti cítit kukuřičné pole, sklonil se nad mrtvolou na pitevním stole, přičichl k ní a najednou i se stolem stál uprostřed kukuřičného pole, atd. Náš úvodní příklad by tedy v Tykwerově či Fullerově podání mohl vypadat zhruba takto: *čmuch čmuch* *detailní záběr na esteticky naaranžovanou vázu růží a konvalinek* *záběr na mateřsky vypadající postavu, jak na parapet odkládá z trouby vytažený jablečný dort, ze kterého se ještě kouří* *detail páry z dortu, v pozadí váza květin*

O těchto věcech jsem začal přemýšlet v souvislosti s 4D kiny, které prý s diváky nejenom třesou, ale v určitých klíčových momentech jim dokonce stříkají na hlavu různé voňavky a smrady. Ta informace mě zarazila. Říkal jsem si, jestli je to vlastně potřeba. Filmy a seriály jsou sice obrazová média, ale pokud jde i čich znázornit obrazově – což zcela očividně jde –, není přece potřeba, aby nám někdo v kině stříkal do obličeje jakési pochybné pičifuky. Ale pak mi došlo, že o ty pičifuky vlastně ani nejde. Celá myšlenka více-D kin mi přijde postavená na tom, že jde o málo muziky za hodně peněz. Sází se na pocit novoty, za který je třeba vyhodit kopu peněz, jen aby se zjistilo, že to vlastně nestálo za zlámanou grešli. A tuhle hru já odmítám hrát.

—————

—————