Na FreeHostingu Endora běží desítky tisíc webů. Přidejte se ještě dnes!

Vytvořit web zdarma

Na FreeHostingu Endora běží desítky tisíc webů. Přidejte se ještě dnes!

Vytvořit web zdarma
Jinde přidáno

4. 8. – Hlod 62

21. 4. (!) – Hlod 61

11. 4. – Hlod 60

24. 3. – Hlod 59

14. 3. – Hlod 58

Premiéry v hledáčku

Kingsman: Zlatý kruh

v kinech od 21. 9.

Seriálové tipy
Kontakt & FB

David Koranda

Jumpstar @ seznam.cz

——-

Facebook-logo-PSD

TOPlist

HLOD 19 ← → HLOD 21

HLOD 20 – 4. 11. 2015 – Když si chce člověk uvědomit konzumnost hollywoodské produkce, není nic snazšího, než si vytáhnout ze skříně krabici se starými plackami dývýdýček. V současnosti vyráběné velkofilmy a jejich gigantické marketingové kampaně se nám snaží vetlouct do hlavy, že na ten který snímek prostě musíme jít, že jde o to nejlepší, co kdy uvidíme, že si tu kino-jízdu náramně užijeme, a ze sálu navíc odejdeme zásadně a navždy pozměnění. Tenhle efekt filmy (a seriály) občas sice skutečně mají a taková díla si zaslouží každou zmínku, většina hollywoodské produkce si o ní však jen může nechat zdát.

Photo by Gordon, Flickr, CC BY-NC-ND 2.0

Filmy se v americké továrně na sny produkují jako na běžícím páse, a to v historicky bezprecedentním množství, takže je jejich (ne)poměr kvality a kvantity vlastně vcelku předvídatelný. Všechny ty líbivé plakáty, televizní spoty, exkluzivní sneak peeky, upoutávky na upoutávky, herecké promo akce – to všechno jsou jen blyštivá cinkrlátka, která mají konzumentům odvést pozornost od toho, že po nich filmový průmysl chce, aby vysolili peníze za lístek. A za BluRay s pěti minutami materiálu, který se „nevešel“ do kino-verze. A za tričko. A boty. A penál. A sodovku s logem filmu. A aby pak zajeli do tematického zábavního parku a tam si to všechno koupili ještě jednou, zato však s lokální přirážkou.

Je snadné nechat se strhnout davem a podlehnout té dokonalé reklamní obludě. Občas ale stačí otevřít dveře skříně, vytáhnout z ní onu krabici s DVDčky… a nutkavá potřeba vidět, co je člověku týdny a měsíce před premiérou cpáno, jde najednou do kytek. Van Helsing měl ve své době reklamu jako málokterý film, protože v něm hrál Wolverine a studio si na jeho základě chtělo vybudovat celou franšízu. Dnes jde ale o zapomenutý film, který i mně samotnému natolik sešel z mysli, že když jsem ho objevil, napadlo mě, „Tohle vážně mám?“ Mám, protože jsem si před lety nechal nakukat, že ty mizerné efekty, příšerný scénář a otřesné herecké výkony za ty peníze přeci jen stojí. Myslím, že jsem na ten film šel dokonce do kina. Podobně jsem si nechal nakecat, že alespoň v podobě nosiče DVD nutně potřebuji (a teď schválně, kolik z těchto dávných „žhavých novinek“ si vybavíte) Devátou bránu, Svět zítřka, Muže v ohni, Noční let, Domino, Kletbu bratří Grimmů, Zloděje životů, Vítejte v džungli, Goyovy přízraky nebo Cold Creek Manor. Vzhledem k tomu, že si jen matně vybavuji, o čem ty filmy asi tak jsou, ale přesto necítím potřebu se na ně znovu dívat, hádám, že za ty vyhozené peníze nestály.

Zkusme si ale tento hlod o pomíjivosti času a pubertální naivitě vztáhnout na současnou produkci. Spousta lidí – dětí, dospívajících i dospělých – už několik měsíců šílí kvůli Batmanovi vs. Supermanovi, kvůli stále novým a novým snímkům z marvelovského filmového vesmíru, kvůli nejrůznějším adaptacím knižních sérií pro mladé čtenáře atd. A mě tak napadá, jestli kvůli nim budou takhle bláznit i dva týdny po premiéře. Jestli za všechny ty emoce tyto snímky skutečně stojí, jestli jsou opravdu tak skvělé. Jestli si na ně někdo vzpomene i měsíc poté, co budou staženy z kin. Nebo rok. Myslíte, že se lidé budou i za deset let bavit o Ant-Manovi? O Rychle a zběsile 7? Baví se teď ještě o Rychle a zběsile 2? Rychle a zběsile 3? Možná jsem ve skrytu duše prostě jen bručoun, ale čím dál více mi začíná vadit, když si čtu a slýchám, že ten který chystaný snímek bude to nejlepší, co se kdy natočilo. Když fanoušci ztrácí hlavu, chovají se, jako by čekali druhý příchod Krista, a pár dní po premiéře na film zapomenou a se stejně silnou emocí se upnou na nějaký jiný. A takhle stále dokola. Možná jsem tenhle začarovaný kruh viděl až příliš mnohokrát. Možná jsem se v něm sám až příliš dlouho točil. Ale možná by bylo fajn z tohoto víru konzumu někdy alespoň na okamžik vyplavat – dříve než nás spolkne.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.