Jinde přidáno

4. 8. – Hlod 62

21. 4. (!) – Hlod 61

11. 4. – Hlod 60

24. 3. – Hlod 59

14. 3. – Hlod 58

Premiéry v hledáčku

Kingsman: Zlatý kruh

v kinech od 21. 9.

Seriálové tipy
Kontakt & FB

David Koranda

Jumpstar @ seznam.cz

——-

Facebook-logo-PSD

TOPlist

Co nás rok 2015 naučil 2/2

Photo by Suzanne Nilsson, Flickr, CC BY-SA 2.0

—–

Ženy existují, vážně

—–

Když už jsme u té diverzity, v roce 2015 se tisícem možných způsobů mluvilo o ženách. Jennifer Lawrence napsala svou skvělou esej o tom, že by se herečky měly bít za vyšší platy, a nesnažit se být s každým zadobře (časem se o ní budeme bavit i zde na Jumpspaceu). Charlize Theron s Georgem Millerem nám ve čtvrtém Šíleném Maxovi ukázali, jak se píše a hraje zatraceně dobrá akční hrdinka. Na poli komedií konečně navázaly snímky Vykolejená (ušla), Špión (skvělý film), Sisters (výborná komedie) a Ladíme 2 (pro fandy OK) na úspěch filmu Ženy sobě. Pixar se snímkem V hlavě uvedl po Rebelce svůj teprve druhý film s hlavní hrdinkou. A v neposlední řadě se také řešily boty, štekle, jehly, prostě podpatkáče. Bryce Dallas Howard si je v Jurském světě v průběhu celého filmu nesundala a lidé si hojně všímali, že to vypadalo divně. Zato Rebecca Ferguson si je o pár týdnů později v páté Mission Impossible v jedné své akční scéně sundala a lidé mocně kývali hlavou, že ano, to přece dává smysl.

—–

Znásilnění není jen tak

—–

Sansino znásilnění ve Hře o trůny tuhle konverzaci sice nezačalo, ale zato přililo do ohně spoustu oleje. Tolik lidí mluvilo o negativních dopadech dokola znázorňovaného nesmyslného násilí na ženách, ke kterému dochází často jen proto, že je potřeba ženské postavy „nějak vyvinout“ – a občas ani to ne –, že se minimálně televizní průmysl zarazil a zamyslel. V roce 2015 scenáristům a producentům došlo, že se ženské postavy dají rozvíjet i jinak než na nich páchaným sexuálním násilím, a že když už se do podobné příběhové linie pustí, je třeba udělat to správně a dát si na ní záležet.

Výsledky této změny v přístupu se projeví již brzy. Na začátku roku schválně nakoukněte do druhé sezóny American Crime a až se v dubnu rozjede nová řada Hry o trůny, vězte, že i tam dojde k drobné transformaci. Jak se nedávno vyjádřil režisér oné scény, Jeremy Podeswa, „Danu Weissovi a Davidu Benioffovi tahle veřejná konverzace samozřejmě neunikla, takže se rozhodli v návaznosti na ni trochu pozměnit svůj přístup k danému tématu. Jelikož jsou ale zároveň producenty seriálu, bude pro ně i nadále důležité, aby se sami nijak necenzurovali. Zobrazují ostatně brutální svět, ve kterém se odehrávají brutální věci. Nechtěli se nechat příliš ovlivňovat internetovým halasem, ale přesto mu naslouchali a něco si z něj odnesli. Já sám jakoukoliv debatu o znázorňování násilí v televizi vítám, protože vím, že se násilí občas využívá jako jednoduchý nástroj rozvoje postav, což je leckdy dost na pováženou.“

—–

Do velkofilmů se vrátila sranda

—–

Christopher Nolan za to může! Ukažme si na něj! Jeho Temný rytíř, k němuž se tmavé filtry, realističnost a smrtelná vážnost hodily, byl před lety takové terno, že ho celé roky napodobovaly téměř všechny velkofilmy. S americkým skautíkem, Mužem z oceli, bývala sranda. Ne však v novém filmu, který Nolan produkoval. Hobit udělal z dětské knížky trilogii temné fantasy. Noah, Jack a obři, Sněhurka a lovec či Jeníček a Mařenka: Lovci čarodějnic přetvořili pohádkové příběhy v téměř depresivně pochmurné vyprávěnky. Bitevní loď byla sice adaptovaná z deskové hry, a jako takové by jí uvolněnější pojetí slušelo, ale humor jí naprosto scházel. Šlo o vážný akční film o útoku mimozemšťanů. Fráze, „Tenhle film je temnější než ten předchozí,“ se prostě a jednoduše už od prvního Nolanova Batmana opakovala ve všech koutech Hollywoodu tak často, až se z ní stalo klišé.

Tohle se ale letos zlomilo. Ant-Man byl na humoru postavený celý – proto byl ostatně do hlavní role najat komik Paul Rudd. Stejně tak Marťan. V Jurském světu byly docela dobré vtípky, s Hvězdnými válkami je až překvapivě dobrá zábava, Kingsman: Tajná služba se humoru nevyhýbal, v Mission Impossible vtipkoval Simon Pegg, druzí Avengeři hláškovali tak moc, až to bylo protivné, a tak dále. Filmy, které nadále sázely na temné tóny a přílišnou vážnost, pohořely: Země zítřka, pátý Terminátor, nová Fantastická čtyřka, Poslední lovec čarodějnic… Je to sice pech, ale sranda musí bejt.

—–

Význam Číny narůstá

—–

V Číně žije přes miliardu lidí, a protože se tamnímu režimu nejspíš zalíbilo, jak se dá filmovou tvorbou lehce a nenápadně manipulovat masami, každý den se tam otevřou desítky nových kin. Ještě před pár lety byla Čína pro USA prostě jen jedním ze zahraničních trhů, zato dnes jde o druhý největší filmový trh na světě. A podle nejnovějších projekcí by se již v roce 2017 mohla vydrápat na první příčku. Americká studia mají z tamějších výdělků sice jen nějakých 20 % – když je dobrý den –, ale každý dolar dobrý.

Terminátor Genisys, Photo © Paramount Pictures, CinemArt

Čínský režim dále striktně reguluje, které filmy se na plátna dostanou, a které ne – nic protirežimního, jak víme, si do země nepustí, a zahraniční tvorbu uvádí jen tak, aby neupozaďovala tu domácí (čtvrtý Šílený Max je na tom s výdělky trochu na štíru jen proto, že se neuvedl na čínském trhu) –, ale občas se stane, že snímek, který by celosvětově naprosto propadl, zachrání čistě jen výdělky z Číny. Loňští čtvrtí Transformeři si z celkových výdělků 1,1 miliardy dolarů přišli jen v této zemi na 320 miliónů. Letošního pátého Terminátora zase Čína zachránila před potupou: V USA si film nevydělal ani 100 miliónů dolarů, zato v celosvětových výsledcích se přehoupl přes čtyřstovku jen a pouze díky Číňanům, kteří za tu překombinovanou kaši vyplázli více peněz než sami Američané. (Více si o této věci můžete přečíst v tomto článku na MovieZone.)

Není tedy divu, že se studia začala velmi snažit o to, aby se jejich filmy Číně líbily, a země je vpustila do svých kin (což se dělá třeba tak, že studia financují natáčené filmy v koprodukci s čínskými společnostmi). V roce 2016 nás tedy v návaznosti na celosvětový vývoj diváctva čeká ještě více asijských lokací, pozitivních čínských a jiných asijských postav atd. Už teď si můžeme vypíchnout postavu Katany ze Sebevražedného oddílu; laboratorní asistentku, která se mihne v Batmanovi vs. Supermanovi, a je zcela záměrně znázorněna v traileru; snímek The Great Wall, ve kterém bude hrát Matt Damon, a který se v Číně i natáčel; pokračování Tygra a draka na Netflixu; asijské kořeny schopností Doctora Strange; mutantky Jubilee a Psylocke v nových X-Menech; asijské postavy v nových Želvách ninja a Rogue One; atd.

—————

Korekce: Lucifrid

—————

—————

Pomocné zdroje:

http://www.boxofficemojo.com/yearly/chart/?view2=worldwide&yr=2015

http://grantland.com/hollywood-prospectus/the-four-big-lessons-of-the-summer-2015-box-office/

http://www.vox.com/2015/9/2/9242929/summer-movies-best-box-office

http://www.tv.com/shows/game-of-thrones/community/post/game-of-thrones-sansa-stark-rape-season-6-changes-145072903025/

https://www.avforums.com/article/best-upcoming-original-films-in-2015.10981

http://www.tv.com/news/100-best-tv-shows-2015-145067650651/page4/

http://articles.latimes.com/2011/mar/06/business/la-fi-china-cinema-20110306

http://www.theverge.com/2015/3/2/8133813/china-box-office-beats-us-first-time

http://www.telegraph.co.uk/film/what-to-watch/2015-box-office-flops/

https://www.you tube.com/watch?v=vedqNDOW8oY

4 komentáře u Co nás rok 2015 naučil 2/2

  • Rád bych uvítal ve filmech méně amerického patosu a více odvahy nebát se nechat zemřít hlavního hrdinu. Více filmů ve stylu „Sicario“ a „Ex Machina“. Na druhou stranu, méně snímků ve stylu „Gods of Egypt“ nebo „Poslední vládce větru“. Doufám, že letošní rok přinese nejen vlnu dalších remaků, ale také se ukáži nějaké nové hvězdy. Jisté náznaky již máme (Creed) a to je začátek roku, tak doufejme, tato jízda vydrží, co nejdéle.

    • Pod to bych se mohl podepsat. S úmrtím hlavních postav to ale zůstane jen u fantazie. Studia to nedovolí pro případ, že by první film měl vydělat balík a vyvstala by potřeba natočit pár pokračování.

      Takhle si třeba Warneři vydupali změnu konce Na hraně zítřka. Cruise se měl ve finále odpálit, a tím by to haslo. Ale to by nebyl happy end a v případě kasovního úspěchu by nebylo možné ho povolat zpátky. Takže se odpálil… a vrátil v čase zase na začátek. Což v kontextu filmu nedává smysl, ale co už, že ano 😀

      Taky mi přijde, že se letošek rozjíždí slibně. Osm hrozných, Zmrtvýchvstání – zklamání bude určitě taky dost, ale zatím je to fajn.

  • Chystáte takovýto článek, ale pro rok 2016?

Napsat komentář: Jan Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.