Jinde přidáno

4. 8. – Hlod 62

21. 4. (!) – Hlod 61

11. 4. – Hlod 60

24. 3. – Hlod 59

14. 3. – Hlod 58

Premiéry v hledáčku

Kingsman: Zlatý kruh

v kinech od 21. 9.

Seriálové tipy
Kontakt & FB

David Koranda

Jumpstar @ seznam.cz

——-

Facebook-logo-PSD

TOPlist

Krotitelky duchů a internetové zvěře

Photo by Toth God of Knowledge, Flickr, CC BY 2.0

Nápad natočit další díl Krotitelů duchů nedával Hollywoodu spát už od osmdesátých let, kdy šly do kin první dva filmy. Jednička z roku 1984 stála 30 milionů osmdesátkových dolarů a celosvětově jich vydělala $295 a dvojka z roku 1989 vyšla na $37 miliónů a vydělala jich $215. Vedle toho dala krotitelská franšíza vzniknout dvěma televizním seriálům, tuctu videoher, tunám „merčíku“ a obzvláště filmy (tedy, hlavně ten první, dobrý) se staly nedílnou součástí americké kultury. Lidé si Krotitele duchů neustále pouští, převlékají se za ně, baví se o nich, citují je – ten první oba filmy jsou prostě stále živé. Bylo tedy pouze otázkou času, kdy a jak Hollywood tuhle krávu znovu podojí. A nyní, v roce 2016, na to konečně došlo. Jenže výsledek není – respektive podle všech dostupných informací nebude – kdovíjaká sláva. Pojďme se tedy po vzoru loňského článku o Fantastické čtyřce podívat, jak jsme se do téhle šlamastyky dostali:

Již na konci devadesátých let dává Dan Aykroyd, jeden z původních členů krotitelského týmu, dohromady scénář ke třetímu dílu oblíbené filmové série. V Krotitelích duchů III: Hellbent plánuje transportovat celý tým do pekelné alternativní reality. Z Manhattanu se stává Manhelltan, čtveřice krotitelů se střetává se svými ďábelskými protějšky a v epickém finále bojuje se samotným Satanášem. Scénář je ovšem mizerné kvality, postavy jsou ploché, pro přílišný důraz na pseudotechnické bláboly se snímku nedá rozumět a celkově je to bída. Studio i herci se svorně shodují na tom, že po strmém kvalitativním propadu druhého dílu do žádné trojky nepůjdou, pokud nebude scénář vypiplaný a nebude absolutně fungovat. Časem se vytvoří několik dalších nástřelů scénáře, v nichž se například dostane do pekla jen postava Billa Murrayho, ale kvalitativně je to stále katastrofa. Projektu se nikdo nechce upsat, takže jde celý na dlouhou dobu k ledu.

Photo by Michael Li, CC BY-NC 2.0

V roce 2004 je hotová další verze scénáře, proti které má zásadní výhrady tentokrát jen Bill Murray. Z celé původní čtveřice je jediný, který se novému filmu vzpírá, protože všeobecně nemá rád filmová pokračování. Nikomu se ho nedaří přemluvit, aby dal projektu šanci. Nepomáhá ani šťavnatá role, ani vysoký plat. Projekt stagnuje a zanedlouho už všichni cítí, že je na klasické pokračování Krotitelů duchů příliš pozdě. Bill Murray se vzpouzel tak dlouho a herci natolik zestárli, že se tato filmová kapitola uzavřela.

Roku 2009 se však stane něco nečekaného. Herní společnost Atari vydává videohru Krotitelé duchů, ve které vystupuje původní čtveřice krotitelských postav, a jejíž příběh se má odehrávat dva roky po druhém filmovém díle. Dan Aykroyd tuto hru veřejně popisuje jako, „v podstatě ten třetí díl, který jsme původně plánovali natočit.“ Ze hry se stává nebývalý hit. Prodává se jí přes milión kusů a její úspěch na sebe upoutává pozornost samotných kravaťáků ze Sony, v nichž opět zažíhá touhu natočit třetí díl.

Sony hodlá pojmout třetí díl tak, že starý tým krotitelů vycvičí tým nový, genderově namíchaný. Do užšího okruhu zvažovaných scenáristů se dostává mimo jiné i Max Landis, který mnohem později prozrazuje, že chtěl mít v nové ústřední čtveřici tři pány, kterým by šéfovala dcera postavy ztvárněné Haroldem Ramisem. Dan Aykroyd potvrzuje, že se vývoj projektu skutečně ubíral tímto směrem, když poskytuje rozhovor časopisu Mail Online, v němž říká: „Budeme muset vycvičit celou novou generaci a uvést novou vedoucí týmu. Až ji uvidíte, okamžitě si ji zamilujete. Plánujeme uvést nové kadety, holky i kluky, a učit je, jak se zachází se štěpičem neuronů a meziplanetárním lapačem a spoustou dalších udělátek, která by jim umožňovala prostupovat mezi dimenzemi.“

Photo by GabboT, Flickr, CC BY-SA 2.0

Režie se má chopit nějaký stejně mladý nadějný režisér. Podle serveru Vulture se sonyovským šéfům – toho času Amy Pascal a Michaelu Lyntonovi – nejvíce zamlouvá Marc Webb, který si zrovna užívá slávy 500 dní se Summer. Pascal a Lynton však naráží na zásadní problém: Podle smlouvy, kterou v osmdesátých letech studio podepsalo s režirérem a producentem prvních dvou Krotitelů duchů Ivanem Reitmanem, má právě Reitman přednostní právo třetí díl buď sám režírovat, nebo přinejmenším nového režiséra vybrat a odsouhlasit. A Reitman se své pozice nehodlá jen tak vzdát. Studio s ním však po propadácích Šest dní, sedm nocí, Evoluce a Moje superbejvalka spolupracovat nechce. Zatímco tedy nějakého nebožáka nechává na oko pracovat na krotitelském scénáři a dříve zmiňovaného Marca Webba dosazuje na režisérskou sesli jedničky a dvojky Amazing Spider-Mana, studio kuje pikle, jak se Reitmanovi vyvázat ze smlouvy.

I přes zákulisní napětí a očividnou nenávist vydává v lednu 2010 režisér Ivan Reitman do tisku zprávu, že bude režírovat nové Krotitele duchů. Film má mít podtitul Znovu naživu, má jít o onen třetí díl s mladými krotitelskými rekruty, které bude zaučovat stará parta, a Reitman si v rolích tří hlavních mužských hrdinů představuje Jonah Hilla, Zacha Galifianakise, Adama Pallyho anebo Jessieho Eisenberga, v roli jedné ženské členky týmu někoho jako Anne Hathaway nebo Brie Larson a v roli záporáka nejlépe Sashu Barona Cohena. Amy Pascal zásadně nesouhlasí s výběrem záporáka (sama si představuje spíše Willa Ferrella) i hlavních hrdinů (místo Jonah Hilla by nejradši viděla Setha Rogena). Největší problém má ale stále s režisérem, kterého by se chtěla zbavit, jenže nemůže.

O dva měsíce později se v show Davida Lettermana nechává Bill Murray slyšet, že by do projektu šel jedině v případě, „že by moji postavu oddělali v prvních deseti minutách.“ Ani v srpnu toho roku sice ještě není dokončený scénář, ale v médiích a před lidmi se hraje šaráda, že je vše na dobré cestě. Scenáristé se kasají, že Murraymu napsali životní roli a sám herec přichází na udílení cen Scream Awards oblečený v krotitelské výzbroji, „protože všechno ostatní mám v prádle.“ V srpnu 2011 Aykroyd slavnostně ohlašuje, že má projekt zelenou a natáčení začne na jaře 2012.

Photo by Marco Manna, Flickr, CC BY-NC-ND 2.0

Účast Billa Murrayho je však stále nejasná. Projekt údajně jede plnou parou vpřed, avšak začínají se rojit zprávy o tom, že Murray v prosinci 2011 obdržel scénář a ve vzteku ho roztrhal na cucky. Tvůrci a zástupci studia takové informace vyvrací horem dolem a neustále tvrdí, že je všechno v pořádku a produkce pokračuje tak, jak má. V únoru 2012 ovšem Dan Aykroyd prohlašuje, že se výroba filmu zastavila a že není jisté, jestli se ještě někdy rozjede. Největší potíže jsou opět / stále se scénářem, který Murraymu nepřipadá dost dobrý, kvůli čemuž se zdráhá do filmu vůbec jít.

Na Murrayho odmítavost Sony reaguje způsobem, o němž jsme se bavili na začátku loňského roku: Kravaťáci moc dobře vědí, že si diváci celou krotitelskou franšízu nejvíce spojují právě s jeho jménem a že by se na film bez jeho účasti dívali nanejvýš skepticky, takže ho potřebují k produkci přitáhnout za každou cenu – a to klidně i pod hrozbou žaloby. „Abychom mohli plně ohodnotit naši pozici, kdyby Bill Murray opět odmítl účast na nových Krotitelích duchů,“ píše David Steinberg, šéf právního oddělení Sony Pictures Entertainment, „tak máme identifikovat nějakého agresivního poradce na právní spory, s nímž bychom mohli probrat naše alternativy a dohodnout se na strategii postupu.“

Produkce filmu se ovšem i přes snahu studia zkroutit Murraymu ruku a k účasti na natáčení ho přinutit násilím stále ne a ne rozjet. Všichni neustále „čekají na dobrý scénář“. A pak přijde nečekaná rána: V únoru 2014 umírá Harold Ramis, jeden z členů původní čtveřice Krotitelů duchů.

Zatímco herci a fanoušci truchlí, studio Sony zvažuje další postup. Co ve finále vymyslí, je sice brutální, ale z obchodního hlediska to dává největší smysl: Vzhledem k Murrayho nevypočitatelnosti a Ramisově smrti by se třetí díl Krotitelů duchů, v němž měl starý tým zaučovat nový, natáčel těžko. Nota bene, pokud by ho měl režírovat někdo jiný než Ivan Reitman. Jak tedy z téhle šlamastyky ven? No, jednoduše: Rebootem. Předělávkou. Když se celá série restartuje, studio si nebude muset lámat hlavu s nespolupracujícími a/nebo umírajícími krotiteli; bude si moct do hlavních rolí najmout, koho jen bude chtít; a hlavně… Ivan Reitman si bude moct nasrat.

Photo by poppet with a camera, Flickr, CC BY-NC 2.0

A tak se také stane. V následujících týdnech a měsících se vynořuje neskutečné množství pravdivých informací, marketingových výžbleptů i nepodložených drbů: Studio prý s produkcí pospíchá a chce začít natáčet na jaře 2015; Ivan Reitman se „domlouvá“ se Sony, vzdává se režie a na nových Krotitelích duchů se bude podílet jen jako producent; režie je nabídnuta legovské dvojici Philu Lordovi a Chrisi Millerovi, ale ti studio za jeho chování k zaměstnancům posílají do háje; Ruben Fleischer, kterého si během natáčení Zombielandu velmi oblíbil Bill Murray, režii také odmítá; Sigourney Weaver prozrazuje, že součástí nového krotitelského týmu bude syn její postavy z prvních dvou dílů.

A v srpnu 2014 je konečně oznámeno, že všechno bude jinak – že snímek natočí Paul Feig a že v hlavních rolích bude vystupovat čtveřice žen. Amy Pascal, tehdejší šéfka studia Sony, jejíž neblahý osud je nám díky úniku dat z interních serverů studia velmi dobře známý, ostatně chtěla krotitelskou franšízu již dlouhé roky oživit, a stejně tak už hodně dlouho prosazovala častější natáčení velkofilmů s hrdinkami v hlavních rolích. Nyní tedy využívá příležitosti a střemhlav se vrhá do obojího.

Paul Feig se vzhledem k zamýšlenému ženskému obsazení nových Krotitelů a jeho úspěchu s filmem Ženy sobě jeví jako jasná režisérská volba. Trvá však na tom, že s původním scénářem pracovat nebude, a že jestli ho Sony na režisérské sesli opravdu chce, musí mu dovolit napsat vlastní příběh a scénář. Nepřímo tím také naráží na Reitmana, který by mu z pozice producenta mohl dělat hodně dusno. Amy Pascal s jeho požadavky bez výhrad souhlasí a ujišťuje ho, že Reitman nebude dělat problémy. Podle e-mailových konverzací, které se dostaly na světlo světa díky crackerskému útoku na studio Sony, víme, že od této chvíle velká část profesní korespondence i osobních schůzek probíhá za Reitmanovými zády.

Photo by Shannon Hayward, Flickr, CC BY 2.0

Zatímco Pascal je blahem bez sebe, že do svého vysněného projektu ulovila režiséra s tak libozvučným jménem, někteří fanoušci její nadšení, řekněme, nesdílí. Mezi negativními reakcemi zatím převažují komentáře typu, „Nechápu, proč předělávají zrovna takovouhle klasiku. Už mám těch rebootů plný zuby. Hollywood zapomněl, jak se točí originální filmy,“ nebo, „Mně je jedno, jestli tam budou hrát chlapi nebo ženský, ale Feig je trotl. Na Krotitele se prostě nešahá!“

Už i v této první várce záporných reakcí se ale začíná objevovat kombinace internetových infarktů, amoků a mozkových příhod, která bude tolik příznačná pro pozdější stadia vývoje projektu. „Já si vůbec neuvědomil, že dneska musíme v každým filmu plnit vaginální kvóty. Díky bohu, že se tenhle film bude točit, protože Krotitelé s těma ženskýma fakt strádali,“ čertí se jeden komentátor pod článkem na webu The Guardian. „Tenhle film bude totálně na hovno. Když už chtěli dělat předělávku, měli to obsadit zase jen chlapama,“ píše jiný na stránkách Inquisitr. Celkově je ovšem nutno podotknout, že sexistické výžblepty internet omezuje na minimum. Lidé prskají hlavně proti tomu, že jde o další reboot, nota bene reboot jejich oblíbeného filmu z dětství, a ženské obsazení jako takové nikdo příliš neřeší.

V útrobách studia Sony jsou každopádně starý scénář a všechny nápady v něm obsažené smeteny ze stolu. Krotitelé duchů začínají nanovo, a to doslova. Zatímco původní film měl být třetím pokračováním zavedené série, noví Krotitelé duchů budou ideálně splňovat funkci rebootu, tedy nabídnou divákům ten samý příběh akorát s jinými postavami. Studio do filmu zároveň plánuje investovat neuvěřitelných $169 miliónů v naději, že Krotitelé rozjedou celou novou franšízu. Plánuje se několik filmů s dámským týmem, několik filmů se zcela novým pánským týmem, několik filmů s týmem smíšeným a několik týmovek po vzoru Avengerů.

Photo by Israel Orlandi, Flickr, CC BY-SA 2.0

Na začátku září 2014 má Paul Feig připravený nástřel prvního dílu Krotitelek, který posílá e-mailem šéfce studia Sony Amy Pascal. E-mail se o pár měsíců později chytí do sítí crackerů, kteří se do Sony nabourali a z jeho interních serverů postahovali giga– až terabity informací. Crackeři jej spolu se všemi ostatními daty zveřejňují na internetu, kde ho objevují novináři a šíří ho dál. Později jej navždy archivují stránky Wikileaks, odkud ho přejímají tvůrci youtubovského kanálu Midnight’s Edge a používají ho jako jeden z podkladů své skvělé série videí o krotitelském fiasku.

Amy,
rád bych ten film pojal jako reboot celé franšízy, který se bude odehrávat ve světě, v němž se duchové doposud neobjevili. Hlavním záporákem bude popravený vrah typu Teda Kaczynského (do role by se mi líbil někdo jako Peter Dinklage), který po sobě zanechá manifest, ve kterém popsal, jak chce zničit celý svět. Během popravy jím ale projede blesk z nebývale silné elektrické bouřky a stane se z něj mocný duch se schopností vyvolat ze záhrobí duchy dalších zlořádů, kteří mu pomohou docílit jeho nekalých plánů.
Naše ústřední krotitelky se dají dohromady, protože každá bude mít nějakou jinou užitečnou vlastnost (takže uvidíme vznik jejich týmu). Uvidíme je vynalézat veškerou krotitelskou techniku a zkoušet ji metodou pokusu a omylu. Nakonec se postaví stále rostoucím silám zlého ducha a jeho pomocníků. Čímž se jen velmi fádně snažím říct, že uvidíme, jak se dá dohromady čtveřice velmi rozdílných žen, které se budou vtipně, strašidelně a akčně snažit o záchranu New Yorku a celého světa.

Photo by Holly, Flickr, CC BY-NC 2.0

První film se bude zaobírat touhle jednou misí, utvářením krotitelského týmu, vývojem jejich hardwaru a teprve na konci si založí vlastní podnik, čímž se odlišíme od původního filmu, kde si ho založili už v polovině. Rád bych to ale pojal tak, že nepůjde ani tak o podnik veřejný, jako spíše o tajnou vládní agenturu, která bude operovat ve světě, kde se vláda mermomocí snaží zakrýt události prvního filmu, protože nechce, aby veřejnost věděla o hrozbě dalších potenciálních útoků duchů.
Pohrávám si s nápadem, že bych se inspiroval u Blízkých setkání třetího druhu, nechal vládou vyklidit celý Manhattan, aby se o existenci duchů nikdo nedozvěděl, a pak – ačkoliv by byl po finálním souboji celý Manhattan v troskách – bych je nechal tu spoušť svézt na výbuch plynu nebo něco takového. Tímhle způsobem by ve druhém filmu veřejnost nemusela Krotitele duchů odsuzovat za to, co se tehdy ve městě stalo, a ani bychom je nemuseli uvádět do světa, kde už o duších všichni vědí. Podle mě by tak celá série mohla vydržet mnohem déle. Rád bych také, aby vláda začala s Krotiteli duchů spolupracovat, ale před veřejností je neustále shazovala. Chci tam mít postavu typu Cecily Strong, která by na ně v tisku prováděla čím dál hroznější a osobnější útoky a pak se jim za to v soukromí omlouvala. Něco ve stylu, „Je mi to líto, ale jinak by mi to ti novináři nezbaštili.“

Photo by Angela Rutherford, Flickr, CC BY-NC-ND 2.0

Film bude celkově strašidelnější a bude využívat mnohem více technologických udělátek než originál. Akční scény budou vtipné, ale stále budou mít větší rozměr. Ve třetím dějství bych například chtěl, aby se ke krotitelům přidal celý policejní sbor a armáda, ale protože s nimi bude záporák chtít jednat o samotě, nechá celou policii a armádu posednout duchy, a aby je zesměšnil, zneutralizoval a sám se přitom dobře pobavil, nechá si je uprostřed páté avenue odtančit obří a směšné taneční číslo. Záporák tedy bude jednak zlý, ale také bude mít smysl pro humor. V tomhle ohledu vlastně bude plnit jednotlivé body svého manifestu: pomstít se všem, kteří mu kdy ublížili, zničit a ponížit Wall Street, zesměšnit celé Spojené státy před ostatními zeměmi a nakonec srovnat se zemí New York City, což je podle něj řídící centrum celé Ameriky. Taky se u toho ale bude chtít náležitě bavit, takže bude pověřovat různé duchy, aby plnili jeho úkoly.
Co se týče těch duchů, které oživí ze záhrobí, mohli by to všechno být mrtví vrazi a další známí padouši a vedle nich i – což by mohl být nápad za všechny prachy – zlí duši z ostatních koutů vesmíru. Ano, mám na mysli duchy mimozemšťanů! Náš svět nebude ve vesmíru jediný, kde umírají zlé a nebezpečné bytosti, takže by v záhrobí mohli sedět a nudit se nejrůznější mimozemské bytosti, které by jen čekali, až budou moci zase vyvést nějakou nekalost.
No, každopádně, s těmito nápady si teď pohrávám. Těším se, až je budu moci rozvést v prvním náčrtku scénáře. Snad jsem ti tímhle textem zpříjemnil oběd.
Zlom vaz! :o)
Paul

Na což mu Amy Pascal odpovídá, „To zní skvěle. Zavolám ti.“

Photo by Tom Hilton, Flickr, CC BY 2.0

V lednu 2015 je konečně oznámeno, které herečky se ujmou hlavních rolí: Kristen Wiig, Melissa McCarthy, Leslie Jones a Kate McKinnon. Dřívější zvěsti o tom, že by měla být obsazena Jennifer Lawrence, Emma Stone, Cecily Strong, Lizzy Caplan, Gillian Anderson, Rebel Wilson nebo Amy Schumer se tedy ukazují jako nesprávné. Novináři o těchto nepodložených castingových informacích psali a spekulovali jen proto, aby jim čtenáři klikali na články a přinášeli zisk. V červnu se ke čtveřici žen přidává Chris „Thor“ Hemsworth v roli asistenta (sekretářky v původních filmech) a rozjíždí se samotná produkce.

Jaká je reakce internetu? V podstatě stejně (opatrně) pozitivní, jaká byla doposud. Zběžným pohledem do diskuse pod článkem o krotitelském obsazení na stránkách Deadline.com člověk zjistí, že se lidé celkově těší na Kristen Wiig a Kate McKinnon, že si nejsou jistí hereckými schopnostmi Leslie Jones a že někteří cítí lehkou averzi proti čemukoliv, o co se otře Melissa McCarthy. Nezapomínejme, že se jí v téhle době do kin ještě nedostala skvělá komedie Špión, takže si ji lidé pamatovali z příšerností Tammy a Z cizího krev neteče. Část diskutérů dále prská nad současnou hollywoodskou posedlostí předělávkami, část si trochu zoufá, že jim studio neobsadilo jejich jinou oblíbenou herečku, a část dokonce neskrývá nadšení z očekávaného dobrého filmu.

Photo by John Wardell, Flickr, CC BY-NC-ND 2.0

Jistě, mezi komentáři se objevují i hloupé reakce typu, „Krotitelé duchů? To spíš Krotitelé chlapů, ne?“ nebo, „To se dneska fakt musí všechny filmy točit pro ženský? Nemohli dát alespoň Krotitelům pokoj?“, kvůli kterým režisér Paul Feig neprozřetelně pronáší v rozhovoru pro Daily News, že „v geekovské kultuře narazíte na ty největší hajzly, co jsem kdy potkal,“ ale s odstupem času je třeba dodat, že těchto příspěvků je přeci jen málo a téměř nikdo na ně nereaguje. (Feigův „hajzlovský“ komentář se nicméně o více než rok později znovu objeví v tisku a proti režisérovi, nota bene jeho filmovému projektu, ještě více poštve už tak dost vytočené fanoušky.)

Začátek natáčení je kvůli změně vedení ve studiu Sony posunut o několik týdnů a přesouvá se z New Yorku do Bostonu. Změna vedení samozřejmě souvisí s vyhazovem Amy Pascal, kterou nahradil Tim Rothman. Ten na poslední chvíli snižuje Krotitelům duchů rozpočet o patnáct miliónů – ze $169 miliónů na $154 – a nutí je měnit veškeré plány a lokace. Film se do konce roku přesto podaří nějak natočit.

Neuvěřitelným způsobem ovšem dře marketingová kampaň. Od počátku produkce až do vypuštění traileru 3. března 2016 diváci z celého filmu viděli pouze plakát a sérii několika promo fotografií. Víc nic, což je u blockbusteru za více než $150 miliónů více než nevídané. Možné vysvětlení nabízí jeden anonymní diskutér ze stránek 4chan, který již na začátku února 2016 potenciálně odhaluje, nakolik tvorba tohoto filmu drhne, a v jak hlubokých, ehm, problémech se Sony nachází:

Co se důvěry studia v tenhle film týče, o spoustě věcí vypovídá to naprostý radiový ticho na poli marketingu a propagace. Od lidí blízkých produkci máme hlášení o tom, že je to naprostá katastrofa.

Photo by Nathan Rupert, Flickr, CC BY-NC-ND 2.0

Většina herců se projektu upsala hlavně proto, že měli rádi původní filmy, takže chtěli natočit něco pořádnýho. Obzvlášť McCarthy do filmu šla, protože je děsná fanynka animovanýho seriálu The Real Ghost Busters. Jenže scénář údajně stojí za prd, a McCarthy se proto na place často hádala s režisérem Feigem. Chtěla totiž natočit pořádnej krotitelskej film v duchu toho osmdesátkovýho animovanýho seriálu, jenže s tím dementním scénářem zmohla leda velký kulový.
McCarthy se na place prej taky neustále štěkala s jednou z dalších hereček. Každej den se spíš než samotnýmu natáčení víc a víc času věnovalo tomu, aby měla každá stejný množství dialogu, stejnej počet asistentů a tak dál, aby se uklidnily a nešly si po krku. Kristen Wiig byla z toho filmu totálně nešťastná. Mezi natáčením scén nedělala nic jinýho, než že ze svýho přívěsu obvolávala kamarády a zoufala si jim, že se takovýhle pohromě vůbec upsala.
Vzhledem k tomu všemu musel celej štáb podepsat smlouvu o mlčenlivosti, která jim zabraňuje, aby s kýmkoliv rozebírali jakýkoliv detaily produkce a výslednýho filmu jinak než v absolutně pozitivním světle. Studio totiž nechce opakovat ten foxáckej debakl s Fantastickou čtyřkou, kdy dal samotnej režisér od projektu ruce pryč. Feigovy výlevy na Twitteru jsou způsobený v první řadě reálnou hrozbou toho, že mu krach tohodle filmu přinejmenším pořádně poničí kariéru a možná mu ji zařízne úplně. Studio už dlouho uhání právníky, aby klidně proti vůli donutilo nebo uplatilo původní herce třeba jen ke krátkýmu výstupu v novým filmu, protože doufá, že by tak film šel prodat alespoň na pocitu nostalgie. Kromě toho se po kasovním neúspěchu Šíleného Maxe Soňáci bojí drnkat na feministickou strunu.
Studio teď totálně panikaří, protože počítalo s tím, že Krotitelé duchů budou hit a že díky nim rozjede celej krotitelskej filmovej vesmír, jenže kvůli týhle obludnosti budou ten nápad muset na dvacet let uložit k ledu. Už jenom skoro neexistující propagace naznačuje, že se studio snaží minimalizovat finanční ztrátu. Film má jít za pár měsíců do kin, a my z něj zatím viděli jenom plakát a pár promo fotek. Zdá se, že Sony vsází všechno, co má, na reklamní spot během utkání Superbowlu, ale mimo něj nemá v podstatě žádnej marketingovej plán.

Photo by Matthias Weinberger, Flickr, CC BY-NC-ND 2.0

Schválně si to porovnejte třeba s takovým Deadpoolem, filmem za pár šlupek, kterýmu běžela marketingová kampaň víc než rok, nebo Batmanem v Supermanem, bijákem za 200 melounů, kterýmu jede dost agresivní reklamní kampaň už přes rok a půl. Oproti nim je u Krotitelů duchů okamžitě jasné, že někde něco nehraje.

Tato zpráva velké filmové weby neoblétne, protože není jisté, nakolik se jí dá důvěřovat. Anonymní zdroj z pochybných internetových stránek zde možná potvrzuje, co si lidé zhruba myslí, ale je také velmi dobře možné, že jim pouze přeříkává, co sami chtějí slyšet. Až do vydání traileru a uveřejnění dalších informací není nic jisté. Já bych si k textu snad ještě dovolil vypíchnout pár poznámek:

— McCarthy i Wiig, které se podle všeho měly na place rozštěkávat, jsou hollywoodské profesionálky, takže i kdyby měly výhrady ke scénáři nebo jedna k druhé, rozhodně by si kvůli tomu nedovolovaly zdržovat produkci. Celá tahle pasáž mi osobně přijde dost přibarvená.

— Rozpory mezi McCarthy a Feigem už mi přijdou uvěřitelnější. Feig ten hloupý scénář možná napsal, ale teprve ústřední herečky musí repliky nějak podat a prodat. A právě herečkám se pak lidé nejvíce vysmějí, když se jim to nepodaří… Čehož si McCarthy musí být velmi dobře vědoma. O nepříliš dobrých vztazích mezi ní a režisérem / zástupci studia ostatně leccos vypovídá i fakt, že když McCarthy varovala vedení, že je připravovaný trailer špatně koncipovaný, nikdo ji nechtěl poslouchat. V radiovém pořadu The John, Jay & Rich Show Melissa doslova řekla, „Věřte mi, že jsem o tom s nimi mluvila. Ten trailer mi připadal hrozně matoucí. Bylo mi ale řečeno, že můj názor nikoho nezajímá.“

Photo by Mitch Hell, Flickr, CC BY-ND 2.0

— Smlouvu o mlčenlivosti nemusel štáb podepisovat proto, že je produkce takové peklo, ale proto, že se to tak běžně dělá. Opět mi to přijde ze strany autora jako pokus připepřit už takhle poměrně ostrou polévku.

— Zmínka o tom, že by se studio najednou bálo příliš feministického nádechu filmu, mi zase přijde, jako by se autor pokoušel něco málo si domyslet, a tak myslel a myslel, až přemyslel. Film i jeho marketingová kampaň sice pracují s dost zvrácenou formou feminismu (kterému by mělo jít v první řadě o rovnost, takže by v ústřední čtveřici ideálně měli hrát dvě ženy a dva muži; a postava Chrise Hemswortha by neměla být koncipovaná jako idiot na okrasu), ale i tak ji cpou, kam jen mohou. Do traileru, do rozhovorů i do mediálně šířené „wrap photo“, tedy památeční fotografie, kterou si štáb pořídil na konci natáčení. (Pro porovnání, takhle vypadalo wrap photo chystané komiksovky Wonder Woman.)

— Jinak ale proti textu nemám přílišné výhrady. Jestli ho sesmolil nějaký teen troll, který se na produkci nikterak nepodílel, odvedl dobrou práci. Ačkoliv jsem totiž přesvědčený o tom, že je text trochu přikrášlený, základ mi přijde věrohodný.

3. března 2016 vychází první trailer k novým Krotitelům duchů a co se v tu chvíli odehraje na internetu, se dá zhruba přiblížit tímto gifem.

Kdo byste se chtěli podívat na oficiální trailer, ten je snadno k nalezení. Mně osobně ovšem přijde mnohem lepší jeho přestříhaná, fanouškovská verze, případně toto reakční video. Reakce na něj se z velké části pohybují v pochopitelné rovině zklamání a oprávněného hněvu, avšak bylo by hodně neupřímné zamlčet, že kromě těchto emocí reaguje až zarážející množství internetových uživatelů o poznání divočeji. Vzpomínáte si, jak jsme si ve článku o fiasku Fantastické čtyřky říkali o těch fanoušcích, „jejichž prvotním impulsem je hledat na všem chyby,“ a novinářích, „kteří jim v tomto ohledu dávají prostor a hlas“? Jak jsme si popisovali vlnu negativity, „která se díky davové mentalitě znuděných a krvežíznivých tween chytráků zvedla po uveřejnění detailů filmu“? Tak tohle samé se dá klidně napsat i o situaci, která je k vidění v komentářích pod tímto trailerem a která se rozlévá do všech médií.

Diváci trailer k novým Krotitelům duchů nejenže nepřijímají, oni si dokonce pořádají závody v tom, kdo ho bude v komentářích nenávidět víc – epičtěji, s užitím co nejdrastičtějších výrazů, co nejvtipněji a nejdůmyslněji. Začínají se zlomyslným potěšením sledovat poměr lajků a dislajků (v současnosti má trailer kolem 32,3 miliónů zhlédnutí a poměr likeů a dislikeů je zhruba 240,000 : 830,000; trailer se oficiálně stal nejnenáviděnější filmovou upoutávkou v dějinách internetu) a spousta komentujících nepokrytě přiznává, že se na trailer dívá jen kvůli komentářům. Protože jsou tak jízlivé, škodolibé, vzteklé a zvrácené, že se u nich náramně baví. Na herečky v hlavních rolích, režiséra a tisíce dalších lidí, kteří se podílejí na produkci, samozřejmě sere pes.

Photo by action_1971, Flickr, CC BY-SA 2.0

Komentáře se vlastně dají letmým pohledem rozdělit do několika kategorií:

1) Někteří fanoušci jsou zklamaní z toho, jak snímek vypadá. To je naprosto v pořádku, protože noví Krotitelé se všeobecně zdají takoví dost… nijací. Trailer odhaluje, že se režisér Feig ani nesnažil napodobit atmosféru původního filmu, takže původní realistické, téměř thrillerové pojetí snímku a chytrý konverzační humor nahradila groteska, tělesná komedie a řev. Postavám chybí chemie, efekty vypadají příliš uměle, postava Leslie Jones má velmi blízko k rasistickému stereotypu a na to, že má jít o komedii, se film zdá být až překvapivě nevtipný.

2) Jiní se cítí podvedení, protože jim studio slibovalo reboot, tedy jakýsi restart celé série, ale začátek traileru se tváří, jako by mělo jít o pokračování. „‚Před 30 lety…‘ Se stalo něco, na co vy vůbec nebudete navazovat, tak co to vytahujete?“ Přílišné spoléhání na nostalgii přijde divákům jako vypočítavost ze strany studia.

3) Další si opět zoufají nad tím, že jde o další předělávku, že se z Hollywoodu vytratila originalita, že mu došly nápady a že o tyhle neustálé restarty, rebooty, remaky a kdovíco ještě přece nikdo nestojí.

4) Jak jsme si již říkali, spousta lidí se baví tím, jak negativní reakce trailer vyvolává. Diváci si libují v tom, jak rychle stoupá počet disliků, a modlí se, aby se číslo už už přehouplo přes milión. Někteří dokonce dávají ostatním vědět, že na trailer šli jen proto, aby ho mohli záporně ohodnotit, ačkoliv jim do té doby byli Krotitelé duchů putna. Na vlně negativity se chce svézt každý a nikdo nechce zůstat pozadu.

5) Na druhou stranu se najde i malá skupina fandů, kterým upoutávka přijde vlastně docela dobrá, a nevěří vlastním očím, kolik nenávisti v lidech vyvolává.

Photo by clement127, Flickr, CC BY-NC-ND 2.0

6) No a pak tu jsou lidé, kterých je možná více, než byste tušili, kteří tento hejt-fest využívají k vlastnímu upuštění páry a sekci komentářů zaplevelují příspěvky tak strašně sexistickými a rasistickými, že se člověku ani nechce věřit, jak je někdo může vymyslet. Tady by se hodilo podotknout, že zrovna pohlaví a rasa jsou zde opět přitěžujícími okolnostmi. Divákům se upoutávka nelíbí, chtějí ji nějak shodit, ale mnozí z nich než aby vymýšleli nějaké objektivní argumenty, zaměřují se na to nejjednodušší a nejpovrchnější, co je k dispozici. O to více překvapí vysoký počet lajků u mnohých z těchto urážlivých výplodů.

Očividně tedy nejde jen o to, že by si pár pošuků potřebovalo nějakým způsobem ulevit po náročném dni. Mizerná kvalita traileru spíše bezděčně protrhla hráz něčeho, co se mezi lidmi už nějakou dobu hromadí. Že tahle povodeň nenávisti zasáhla zrovna Krotitele duchů podle mě nesouvisí ani tak se samotnou krotitelskou franšízou a fanouškovské lásce k ní jako spíše s okatě nízkou kvalitou inzerovaného snímku. Když totiž zalovíte v paměti, uvědomíte si, že v nepříliš dávných dobách vyvolával velmi podobnou (sexistickou a rasistickou) reakci i čtvrtý Šílený Max nebo třeba Epizoda VII Hvězdných válek. A naprosto stejného prskání si všimnete i v diskuzích pod trailerem k Star Wars: Rogue One („Hvězdný války jsou pro mě mrtvý. Nehodlám trpět dvě a půl hodiny čučením na další film o holčičí síle. Fakt díky, Kathleen Kennedy s tou svojí marxistickou sebrankou, žes nám zničila další filmovou franšízu.“ „Proč do nás furt hustěj tyhle sluníčkovský srágory? Nemůžou nám natočit nějaký normální Hvězdný války?“). Jenže všechny tyto filmy se na rozdíl od Krotitelů duchů už na první pohled jevily a jeví jako solidní podívaná, takže veškeré neetické kritice lidé nevěnovali až tolik pozornosti. Krotitelé duchů jsou jiní. Už od pohledu vypadají špatně, a frustrovaní diváci si tak konečně mohou společně na něčem smlsnout.

Photo by Brandi Korte, Flickr, CC BY-NC-ND 2.0

Studio se jejich rasistické a sexistické komentáře sice snaží promazávat, ale je jich příliš mnoho na to, aby tento úkol efektivně zvládalo. Na internetu se sice objevují názory, že Sony stahuje pouze ty komentáře, které se mu nehodí do krámu (údajně má odstraňovat komentáře faktické a objektivní a nechávat pod trailerem ty sexistické a rasistické, aby to vypadalo, že s filmem není nic špatně a fanoušci jsou prostě jen neomalení), ale ty všechny až příliš zavání nevěrohodností zaujatých konspiračních teorií. Zde dole uvádím jen malou ukázku ze dna téhle internetové stoky:

redworld13: chtělo by to výc černošek, jak fackujou satana

PROJECT ZOOGUNNER: teplejší než AIDS

Hawkin´s Dog: Feministický Krotitelky duchů, co se snažej dokázat, že jsou ženský stejně vtipný jako chlapi. Děláte si kurva prdel? Tenhle film v kinech bouchne jak cihla cé-čtyřky.

Phil A: Krotitelé duchů s krotitelkama? Nasrat. Nechci se holek nějak dotknout, ale tohle mi prostě nesedí, stejně jako ženskej fotbal.

DanielDupernex: Proč je Terry Crews oblečený za ženskou?

imaginarybrain: Barytonový hlas, „Letos v létě, jeden muž… Počkat, ne. Letos v létě, čtyři buchty… zničí všechno hezké, co si pamatujete z dětství.“ Už se nemůžu dočkat, až tahle píčovina vyjde a chlapi ze ScreenJunkies ji znásilní. Chci říct zhodnotí. Zhodnotí.

Ross Crispin: Tohle se natočilo proto, aby měly veganský pansexuální transsexuální feministky ze třetí vlny radost?

Photo by Amanda, Flickr, CC BY-NC-ND 2.0

The answer: Oni prostě museli najmout tu nejhnusnější černou držku, co?

FryerMC: Tlustoprdka, lesba, černoška, šprtka.

Agent 47: Ženský nejsou vtipný. Tohle není vtipný. Horší než rakovina.

Captain Weekend: Počkat, já myslel, že Melissa McCarthy hraje Slizouna…

NPHrocks4ever: Ženský jsou vtipný jenom když potrácí.

Leeo Loo: Feministky jsou nejnižší forma organismů. Nejsou to lidi.

Smitty Werbenjaegermanjensen: Víc než tuhle hollywoodskou odpornost bych si užil i levnou kurvu se smradlavou dírou.

Patrick Lohmann: Krotitelé kund! Komu zavoláte? XD Sony trvalo třicet let, než vyprodukovali tuhle sračku? Tak to gratuluju!

Alex Sparquis: Podle mě je jasně vidět, že studio tenhle film plánovalo lidem prodat přes strach z nařčení ze sexismu a rasismu.


GIFSoup

Reakce na tuto smršť nenávisti na sebe nenechává dlouho čekat. Leslie Jones se zaříká, že si maže twitterový účet. Paul Feig se jí zastává a nabádá diváky, aby se uklidnili. A zbytek hereckého osazenstva pro jistotu mlčí. Studio Sony během dne vypouští trochu poupravený, druhý, mezinárodní trailer, který to ovšem schytá ještě hůře než ten první. Začínají také padat první hlavy: George Leon, dlouholetý viceprezident marketingového oddělení studia Sony, který byl zodpovědný za propagaci nových Krotitelů duchů, se podle článku v časopise Variety „rozhodl“, že společnost v květnu opustí.

Přibližně ve stejné době se na jednom vlákně na stránkách Reddit objevuje anonymní uživatel, který tvrdí, že je součástí post-produkčního týmu Krotitelů duchů a jako jeden z mála lidí již viděl jejich téměř dokončenou verzi. Přiznává sice, že musel podepisovat smlouvu o mlčenlivosti, ale protože s ním i s ostatními zaměstnanci jeho šéfové zachází jako s onucí, nemá problém tuto smlouvu porušit. V redditovém vláknu, jehož pokrácený a místy okomentovaný překlad najdete dole, tedy popisuje děj snímku a vysvětluje, co od něj mohou diváci čekat. Vše, o čem mluví, zhruba odpovídá informacím z trailerů a z dalších doposud uveřejněných uniklých zdrojů, ale přeci jen jde o jeden anonymní hlas z jednoho pochybného zdroje, takže vše berte s notnou dávkou nadhledu.

Photo by Chris Elt, Flickr, CC BY-NC-ND 2.0

První scéna se odehrává během prohlídky sídla nebo hotelu Madame Altridge. Jeden z herců ze Silicon Valley dělá průvodce a vysvětluje, že ji zamkli ve sklepení za velkými železnými dveřmi a nechali ji tam umřít. Po pár vtipech prohlídka skončí, lidi odejdou a průvodce u dveří uslyší nějaký šramot. Jde tam a začne jančit, protože se po celém sídle začnou dít různé nadpřirozené události… [úvodní scéna zde okatě přehrává začátek původního filmu, aniž by k němu cokoliv přidávala]
Pak je střih, začne hrát znělka Krotitelů duchů a Kristen Wiig je vidět, jak přichází k televizi, kde zrovna dávají seriál Krotitelé strašidel. Wiig je vysokoškolská profesorka matematiky nebo fyziky, možná obojího. McCarthy píše knihu Duchové naší minulosti, pod kterou chce jako spoluautorku uvést i Wiig, čímž by ovšem zhatila její snahy získat akademickou definitivu. Jen pro případ, že byste nevěděli, co je to Amazon, nebo byli úplně tupí, tak vám v počítači ukáže, že ta kniha bude na Amazonu. [tady jde spíš o product placement od společností Sony Voyo a Amazon] McCarthy je posedlá čínskou kuchyní, obzvláště čínskými plněnými knedlíčky. [trochu WTF snaha zavděčit se asijskému trhu]
McKinnon je taky vědkyně a spolu s McCarthy přesvědčí Wiig, aby s nimi šla do sídla Madame Altridge vyšetřit, co se tam stalo. Přijdou tam, odehraje se blicí scéna, Wiig zaječí, že jsou duchové skuteční a McKinnon to všechno natočí na kameru. Na škole, kde Wiig učí, říká ten herec ze Hry o trůny, co hrál Tywina Lannistera, že to video někdo nahrál na Youtube a Reddit, čímž se ten film asi snaží jít s dobou. Wiig dostane padáka. [podobné problémy měl i Bill Murray v prvních Krotitelích, takže tvůrci opět nepřichází s ničím novým]

Photo by Dan Telntler, Flickr, CC BY-NC 2.0

Leslie Jones pracuje jako zaměstnankyně podzemky a nějaký chlápek z hotelu přinese do stanice zařízení, kterým vyvolá nebo oživí spoustu duchů. Ona je uvidí a přidá se k ostatním krotitelkám, protože se vyzná v ulicích [tady lidé právem prskají proti rasismu – zatímco všechny bělošské krotitelky jsou vědkyně s vysokou školou, ta jedna černošská se do týmu dostane jen proto, že je z ulice].
Nový tým hledá nějakou základnu a narazí na starou požární stanici z původních Krotitelů duchů. Jenže si nemůžou dovolit nájem, tak si založí ústředí v čínské restauraci. [opět snaha zavděčit se asijskému trhu] Pak se objeví Chris Hemsworth v roli sekretářky, a sice hraje dementa, ale občas je vtipný. Wiig je jím posedlá a neustále se ho pokouší ošmatávat. [vzhledem k tomu, že tvůrci chtěli mít film feministický, možná by si měli oprášit definici feminismu a Hemsworthovi dát pokoj] Hemsworth taky mele nevtipnosti, kdykoliv zvedne telefon.
Prvního ducha krotitelky zkrotí na nějakém trapném rockovém koncertě. Jde o zeleného draka a diváci si myslí, že jde o součást vystoupení. Leslie Jones tam honí posedlý manekýn a ona na něj ječí cosi jako, „Tohle je ještě větší nářez než koncert Ushera!“ Jeden z účastníků koncertu má selfie tyč a všechno si fotí. Krotitelky potom draka zdolají, zasurfují si na rukách davu a proslaví se. Jméno Krotitelé duchů jim dají v jednom zpravodajském segmentu v televizi. Starosta města (Andy Garcia) je ale ve zprávách zesměšní a udělá z nich blázny a podvodnice.
Ten chlápek z hotelu chce mezitím vyvolat další duchy, takže za ním krotitelky jdou, ať toho nechá. Jemu ale jebne, popadne nějaký kabely, dostane ránu a umře. Jeho duch pak posedne McCarthy, a když ho z ní Jones vypleskne, skočí do Hemswortha. Ten přejede k jeho přístroji a vypustí zbytek duchů, kteří se rozlezou po celém městě.

Photo by Alan, Flickr, CC BY-NC 2.0

Hemsworth pomocí duchů kontroluje celé město (dokonce v jednu chvíli přinutí armádu k obřímu tanečnímu číslu). Krotitelky se mu postaví, on vyskočí z Hemsworthova těla a bez jakéhokoliv úvodu se jich zeptá, „A jakou formu si zvolíte vy?“ Jones mu na to odpoví, „Ten duch, kterého někdo nasprejoval na zeď v metru, byl docela roztomilý,“ a on se změní v obřího ducha z loga filmu. Fakt nekecám, je to nesmírně dementní. Pořád roste a roste, až je velký jako panelák, a neustále plká kraviny typu, „A teď zabiju všechny lidi ve městě. Hahahá!
Krotitelky se ho snaží zničit, překříží proudy, ale s duchem to ani nehne. Místo toho se v zemi vytvoří nějaký portál, do kterého se ho rozhodnou vlákat. Uvážou si kolem pasu hadici od hasičského vozu, vlezou do portálu, duch tam vleze za nimi, portál se zavře a ony na poslední chvíli vyletí ven. Město je zachráněno. Krotitelkám ale stejně nikdo nevěří. Mají teď ovšem dost peněz na to, aby si pronajali požární stanici, kam taky přesídlí. Jones na závěr poslouchá nějaký záznam na pásce a povídá, „Něco tam asi slyším. Něco jako, Jmenuju se Zuul…?“ A rozjede se krotitelská znělka a tím to celé končí.

V týdnech po uveřejnění prvního traileru dělá studio Sony asi to nejlepší, co může: nic. Hned zkraje dovolilo Paulu Feigovi a Leslie Jones napsat pár tweetů, zbavilo se George Leona, ale následně se naprosto odmlčuje a schází z očí, schází z mysli. Když v dubnu 2016 Melissa McCarthy obíhá novináře kvůli její nové komedii The Boss, na Krotitele duchů se téměř žádný novinář neptá (nebo ptát nemůže?) a ona sama se k aféře také příliš nevyjadřuje. V jednom radiovém rozhovoru maximálně zmíní, že jí trailer nepřišel příliš dobrý, ale to jen z toho důvodu, že fanoušky zmátl úvodním textem, „Před 30 lety…“ Zopakuje, že se jedná o reboot, a pak od tématu utíká pryč.

Photo by The People Speak!, Flickr, CC BY 2.0

Na konci dubna se ještě v tisku objevuje krátká zpráva o tom, že studio nechá do kin nasadit původní první film. Tato obnovená premiéra má jednoznačně za cíl oživit vzpomínku na Krotitele duchů u většinového publika, vlít staronový život do krotitelské značky a v neposlední řadě také s předstihem zaplácnout finanční ztrátu, kterou studio nejspíše utrží na rebootu.

A diváci? Jak byli původně rozlícení do běla, po pár týdnech ze sebe vybíjí všechen vztek a s přicházejícím sluníčkem necítí tak silnou potřebu krotitelky shazovat. S výjimkou krátkodobého znovuzažehnutí jejich zájmu, který způsobila v médiích šířená zpráva o nenáviděnosti traileru, se na Krotitele postupem času téměř zapomíná a proud veřejné zášti se směřuje na Batmana v Supermana. A na začátku května štafetu přebírá trailer k novému dílu videohry Call of Duty: Infinity Warfare, který během dvou týdnů dokonce nastřádává více než 2 milióny disliků! Ono je totiž jedno, do jakého filmu se aktuálně kope – hlavně že se kope do nějakého. Hlavně že si mají lidé pod rouškou internetové anonymity možnost odvést pozornost a ulevit od každodenních problémů tím, že vulgárně shodí, potupí a zneuctí práci a charakter lidí, které neznají. Taková je totiž doba. Tohle je dnes normální.

Když tedy Sony 18. května vydává druhý trailer k novým Krotitelům duchů, je zajímavé si povšimnout, že se vlna zatrollené internetové nenávisti začíná překlápět sama na sebe. Jistě, trailer má stále poměr likeů a dislikeů zhruba 1:4 a v komentářích narazíte na tu samou směsku rádoby humoru (Dennis Duncan: „Tohle bylo stejně vtipný jako popáleninový oddělení v dětský nemocnici.“), trollích oznámení (Abus Bambus: „přišel jsem jenom nechat tady dislike… čus“) a rasistických / sexistických pitomostí (Ac1DGoD: „Jsem si jistej, že ta černá je chlap převlečenej za ženskou“), nicméně komentáře jsou již mnohem umírněnější, a podstatná část z nich je dokonce… kladných…? Fanoušci píší, že druhý trailer se vydařil více než ten první; přiznávají, že se občas i zasmáli; někteří nechápou, že tolik lidí stále dává disliky; pozastavují se nad davovou mentalitou a krvežíznivostí internetu. A u druhého mezinárodního traileru dokonce převažují liky nad disliky.

Photo by Dave Doe, Flickr, CC BY 2.0

Než by ale někdo začal jásat, já si vás dovolím hned zastavit. Krotitelé duchů to mají v podstatě už nyní spočítané. Jak to hezky vyjádřila filmová komentátorka Grace Randolph ve své reakci na druhý trailer, „Mám pocit, jako bych se ani nedívala na film, ale na reklamu na ženy ve vědě. Skoro mi přijde, jako by tvůrcům ani nešlo o to natočit dobré Krotitele duchů, ve kterých by shodou okolností hrály čtyři ženy, jako spíše o to natočit ženskou komedii a krotitelské značky využít jen jako taháku na lidi a na peníze.“ A i obyčejní diváci tenhle podraz ze strany studia – třeba i jen implicitně – cítí.

Kdo se tedy potenciálně půjde na nové Krotitele podívat? Velmi obecně řečeno, fanoušci původních filmů těžko. Muži také asi ne, protože jim celá reklamní kampaň, rozhovory s tvůrci, promo fotky atd. dávají již celé měsíce najevo, že tenhle film je prvoplánově o ženské síle, a jako takový že je čistě pro ženy. Ovšem ani všechny ženy tenhle film nezaujme, protože radikálně feministické tóny marketingové kampaně nesedí zdaleka všem. V USA se jich k tomuto politicko-společenskému hnutí hlásí jen zhruba 18 %, v Británii něco kolem 7 %. Kdo nám tedy zbývá? Fanoušci jednotlivých herců a hereček? Melissa McCarthy je na poli velkofilmů neozkoušená (a její nejnovější komedie The Boss celosvětově vydělala jen $74 milionů), zbylé krotitelky jsou téměř neznámé a Chris Hemsworth diváky láká tak málo, že jen vloni natočil hned dva stamiliónové propadáky. Potenciálních diváků je prostě málo, protože většinu těch, kteří by o film měli zájem, si studio vlastními rozhodnutími odehnalo.

Obávám se tedy, že z nových Krotitelů duchů bude pořádná finanční polízanice. Což je dost na draka, protože velkofilmů s ženskými hrdinkami je jako šafránu a kvůli takovýmhle katastrofám se jejich počet jen tak zvyšovat nebude. No jo, jenže lezením z jednoho extrému do druhého se v Hollywoodu misky genderových vah prostě vyvažovat nedají. Jednu křivdu druhou křivdou neodčiníte. Jen je škoda, že na tento studiový a režisérský omyl nejspíš nejvíce doplatí kariéry hereček v hlavních rolích, hereček, které se projektu upsaly v dobré víře, že budou točit pořádný film. No, co dodat? Vítejte v Hollywoodu.

—————

Korekce: Lucifrid

—————

Zdroje:

https://www.you tube.com/watch?v=nNFzbC0Rjr0

https://www.you tube.com/watch?v=rFCxUpGzbc4

https://www.you tube.com/watch?v=RPAklIlov-A

www.the outerhaven.net/2016/03/ghostbusters-2016-going-fail/

INDIE REVOLVER EXCLUSIVE: The Plot and Problems of Paul Feig’s Ghostbusters

George Leon Leaving as Sony Pictures’ Consumer Marketing Head (EXCLUSIVE)

https://wikileaks.org/sony/emails/emailid/64921

https://wikileaks.org/sony/emails/emailid/47366

https://wikileaks.org/sony/emails/emailid/152295

http://www.vulture.com/2014/08/ghostbusters-3-rumors-timeline.html

http://www.christianpost.com/news/ghostbusters-3-director-paul-feig-explains-why-the-film-will-feature-an-all-female-main-cast-131942/

http://theweek.com/articles/471237/long-troubled-history-newghostbustersmovie-timeline

http://edition.cnn.com/2014/08/04/showbiz/movies/paul-feig-ghostbusters/

http://www.theguardian.com/film/2014/oct/08/new-ghostbusters-paul-feig-women-reboot-stars

https://np.reddit.com/r/ghostbusters/comments/493zai/ive_seen_an_early_version_of_the_new_ghostbusters/

https://en.wikipedia.org/wiki/Ghostbusters_%282016_film%29#Development

https://en.wikipedia.org/wiki/Ghostbusters_%28franchise%29

‘Ghostbusters’ Casting: Melissa McCarthy, Kristen Wiig, Kate McKinnon, Leslie Jones

2 komentáře u Krotitelky duchů a internetové zvěře

  • Tak zrovna som dopozeral Telesync a ukázalo sa, že popis príbehu celkom sedel. V podstate úplne. Obrazovo si myslím, že film zachoval dekórum, obrovské množstvo cameos bolo milé, ale nejak to nemalo atmosféru pôvodných Ghostbusters. V princípe som bol príjemne prekvapený, že to nie je tak hrozné (ostatne ako sa niekde pripodobňovali filmy Zdeňka Trošky – nie sú dobré, ale zase na 0/5 to fakt nie je).

    Keby sa to volalo nejak inak a nadväzovalo to na tradíciu Ghostbusters, mohlo to byť ok. Takto to je proste… Do kina by som na to nešiel.

    • Hlas rozumu, který film neposílá do háje jen proto, že to dělají ostatní 🙂 Jinak ale naprosto souhlasím – kdyby nešlo o předělávku, tvůrci by si ušetřili spoustu starostí. Problém je, že dnes by žádné studio v životě nepřikleplo tolik peněz ($144-154 milionů) na originální film, nevypodložený knihou, jiným filmem nebo jakoukoliv další zajetou značkou.

Napsat komentář: David Koranda Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.